Wantoestanden sabam

Het algemene forum van Legendary Clubs
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door Psytox »

sorry zu tomaz, maar hier ook nog niks gezien. Behalve facturen dat we moeten betalen voor de reproductierechten van een release van Tom Dazing. Met als pikant detail dat Dazing niet eens lid is van Sabam of eender welke auteursrechtenorg. Dus ze innen zelfs geld op tracks die ze niet eens beheren.
En die taks op MP3's bestaat al. Die worden nl. afgehouden van de labels hun deel. Als klant heb je daar dus geen last van.

Sabam rekent alleen voor de groten en alles wat klein en independent is helpen ze kapot met hun maffia-attitude. Fuck em, we laten nu doodleuk de facturen liggen, als ze met hun advocaten komen dan mogen ze meteen beginnen met uitleggen waarom we zouden moeten betalen voor artiesten die ze niet beheren, en dan vergeet ik nog dat onze tracks op vanalles en nog welke radio werden gespeeld, maar waar we nog geen eurocent van gezien hebben.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door tomaz »

Sabam rekent alleen voor de groten en alles wat klein en independent is helpen ze kapot met hun maffia-attitude.
Whatever dude, ik zal dan een grote zijn zeker, dank u voor de eer :mrgreen:

En wat die airplay op radio's betreft: welke radio's? En geven die hun playlists door zoals het moet?
Velen zeggen dat ze het doen zonder het ook echt correct te doen. Zelfde bij platenlabels. Ik heb het zelf nog mogen ondervinden bij Intec waar na een controle bleek dat ze ik weet niet hoeveel releases/persingen gewoon niet hadden aangegeven. Dikke boete en failliet, artiesten in de kou.

Als Tom Dazing liever geen lid wordt van een auteursrechtenorganisatie is dat zijn recht, maar dan moeten jullie achteraf ook niet klagen dat er geen auteursrechten binnen komen hé...
Dat ze reproductierechten vragen is omdat het daar om een vinylrelease gaat. Elke perserij moet aan sabam laten weten wat er geperst wordt en daar worden reproductierechten op betaald door de opdrachtgever van de persing. Da's niks nieuw hé. Misschien beter eerst eens informeren hoe een label runnen in zijn werk gaat en niet achteraf klagen als blijkt dat je niet in orde bent met regels die al decennia gelden.
Er bestaan ook uitzonderingen op die regels net voor mensen die niet bij sabam aangesloten zijn. Maar je moet dat wel zelf melden vóór de persing. Als je gewoon een persing doet zonder enig boe of ba wordt dat gemeld bij sabam en zullen zij rechten innen. Dat is een van de routines die ik zelf ook niet als ideaal beschouw. Maar da's nog geen reden om auteursrechtenorganisaties af te schaffen.

Van de kant van sabam heb ik als artiest nog geen enkel jaar sinds mijn inschrijving als lid moet klagen dat er iets niet in orde was. Altijd op tijd en correct uitbetaald. En zelfs als er niks te betalen viel (wegens te kleine bedragen die dan overgedragen worden naar een volgende periode) sturen ze nog altijd de statements. Ik begin me echt af te vragen of ze dat daar in Brussel alleen maar naar mij sturen. Want dat zou je moeten geloven als je de anti-reacties hier leest.
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door bouq »

misschien denken ze wel: "oppassen.. dien werkt bij Stu Bru" :mrgreen:
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door tomaz »

dat is het !! :nod:
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door Dr. Poppers »

Sammy van Toys For Boys was van plan om een aantal tracks binnenkort rechtenvrij (digitaal) te verspreiden, vooral omwille van die taks op digitale downloads.
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door Psytox »

tomaz schreef: En wat die airplay op radio's betreft: welke radio's? En geven die hun playlists door zoals het moet?

Da zou jij moeten weten, 't is op Studio Brussel. gespeeld door Cook-e & Matik, Dave Clarke,... en op Topradio. Ik denk wel dat die hun lijstjes in orde zijn. :roll:
tomaz schreef:Als Tom Dazing liever geen lid wordt van een auteursrechtenorganisatie is dat zijn recht, maar dan moeten jullie achteraf ook niet klagen dat er geen auteursrechten binnen komen hé...?
Niet den domme uithangen eh... we hebben 20 releases gedaan, waarvan 1 van Dazing. Waar zijn de rechten dan op die 19 andere?
tomaz schreef:Dat ze reproductierechten vragen is omdat het daar om een vinylrelease gaat. Elke perserij moet aan sabam laten weten wat er geperst wordt en daar worden reproductierechten op betaald door de opdrachtgever van de persing. Da's niks nieuw hé. Misschien beter eerst eens informeren hoe een label runnen in zijn werk gaat en niet achteraf klagen als blijkt dat je niet in orde bent met regels die al decennia gelden....?
Misschien moet je eens lezen wat er staat: SABAM BEHEERT DIE ARTIEST ZIJN RECHTEN NIET DUS MOGEN ZE OOK GEEN AUTEURSRECHTEN (EN REPRODUCTIERECHTEN) INNEN VOOR DIE ARTIEST.

raar da ge veel minder verstaat als het niet in uw kraam past precies 8)

En als ik nu morgen gewoon een paar tracks ineen steek, daar 300 kopies van maak en die uitdeel waar ik wil zonder label, registratie of wat dan ook, waarom zou dat niet mogen, en vooral: waarom zou ik daarvoor Sabam moeten betalen volgens uw logica? Regelrechte bullshit sorry.
tomaz schreef:Er bestaan ook uitzonderingen op die regels net voor mensen die niet bij sabam aangesloten zijn. Maar je moet dat wel zelf melden vóór de persing.
Dat hebben we gedaan EN we hebben zelfs de bevestiging daarvan van Sabam waarin ze LETTERLIJk zeggen dat het niet verschuldigd is. om dan een jaar later toch af te komen met facturen. Hallo?
De meeste serieuze perserijen persen trouwens niet zonder zo'n bevestiging van Sabam dus dat gaat sowieso niet op.
tomaz schreef: Ik begin me echt af te vragen of ze dat daar in Brussel alleen maar naar mij sturen. Want dat zou je moeten geloven als je de anti-reacties hier leest.
Blijkbaar, want ik heb het bij wijze van test eens gevraagd aan 8 van ons artiesten, en so far heeft er nog geen enkele geld ontvangen. Zowel van releases bij ons als bij andere labels. Onze publisher heeft al vele keren om uitleg gevraagd, en telkens is't van "we vinden niks terug". Terwijl we de bevestigingsfaxen gewoon voor ons liggen hebben!


Allez, ik ben zelf ook een voorstander van het principe van een Sabam eh, ik begrijp best waarom het er is. Maar dan moeten ze hun werk wel doen en vooral: eerlijk. want die verdeling gebeurt langs geen kanten doorzichtig, en de werkingskosten liggen toch wel serieus hoog. Om nog maar te zwijgen van de zgn. fondsen en provisies waar ze geldpotjes aanleggen voor allerlei artiesten die toevallig meestal in de raad van bestuur of andere belangenverenigingen in de rand van Sabam hangen.

Maar ach, Tomaz krijgt een paar kruimels dus 't zal wel allemaal in orde zijn zeker...
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door lemant »

jammer dat Sigi hier niet op't forum zit, als ik me niet vergis werkt die bij Sabam
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door tomaz »

Als het op StuBru en dergelijk gedraaid is zou je er zeker moeten kunnen van zijn dat het op de sabamlijsten komt. Helaas is dat niet zo 100% als je zou denken.
Playlisten worden door sommige dj's niet zo regelmatig doorgegeven als zou moeten. Veel sets die in Switch komen worden gedraaid zonder dat we daar playlists van hebben. Dat zou volgens het systeem niet mogen, maar toch is het zo. Dat zou 'k ook liever anders zien maar ik kan de wereld niet veranderen.
Als jullie echt zoveel op de radio gedraaid worden dan heb je er alle baat bij om je aan te sluiten en zo extra inkomsten te genereren voor je artiesten, want dat het werkt is gewoon een feit. Als het voor jullie niet werkt is er ergens een kink in de kabel en hebben je artiesten en jezelf er alle baat bij om dat opgelost te zien. Dat doe je niet door je facturen te laten liggen en te wachten tot ze een aanmaning sturen. Ik weet niet wat voor contract jij met je artiesten opmaakt, maar in mijn contracten staan vertrouwensclausules waarin gesteld wordt dat het label alles zal doen om de rechten van de artiest te doen gelden. Ontvangen van auteursrechten is zo'n recht. Als dat fout loopt, reageer dan door de oorzaak van de fout te vinden. Niet door slogans op fora te posten.

Ik krijg halfjaarlijks afrekeningen van sabam waarbij duidelijk alle radio/tv stations vermeld staan waarvan ze de gegevens hebben verwerkt.
Afbeelding

Dat het systeem ook daar niet waterdicht hoef je mij ook niet te vertellen, met een dagelijks wijzigend medialandschap en oncontroleerbare factoren (sturen alle radio's wel de juiste lijsten?) is dat bijna niet mogelijk. Maar ze doen wel een poging en dat is beter dan noppes.
Ivm die persingen en reproductierechten : Als je dan toch alle toelatingen hebt hoef je je toch geen zorgen te maken? En als sabam onterecht dingen wil innen bij jullie dan is dat voor mij ook 100% fout, dat zou je kunnen afleiden als je mijn vorige post wat interpreteert. Heb trouwens al meermaals duidelijk gezegd dat ik geen blinde sabam-lover ben (wat jij toch graag blijft volhouden). Er zijn veel hiaten. Maar wat ik niet snap is dat mensen als jij blijkbaar alles in handen hebben om sabam aan te klagen en dat dan niet doen. Kom er mee naar buiten, ga naar de pers, wat dan ook. Extra reclame voor jullie zelf want je komt in de aandacht en wie weet verander je nog eens iets ten goede aan het systeem.

Ik kan hier van een periode van tien jaar statements posten die duidelijk illustreren dat het systeem werkt, voor elke release die ik al gedaan heb (behalve dan twee UK releases waar we grandioos mee bedrogen zijn). Het feit dat voor jouw label er blijkbaar iets scheelt verandert niets aan mijn mening daarover. Dat neemt niet weg dat ik de frustratie begrijp bij mensen waar het niet werkt. Maar daarom moet ik nog niet meelopen in de lijn van sabam-haters.

Enne, in vgl met een regi of dergelijke zullen mijn sabam statements inderdaad kruimels zijn, maar tegen dat soort kruimels zeg ik niet neen. Die kruimels hebben mij lang toegelaten om van muziek te kunnen leven. Geef mij een van uw artiesten die dat niet zou willen. En doek dan het systeem op.

Maar goed, ik heb de petitie getekend, ben ik toch een beetje ne goeie hé :roll:

Psytox schreef: Misschien moet je eens lezen wat er staat: SABAM BEHEERT DIE ARTIEST ZIJN RECHTEN NIET DUS MOGEN ZE OOK GEEN AUTEURSRECHTEN (EN REPRODUCTIERECHTEN) INNEN VOOR DIE ARTIEST.
Roepen is niet fijn. Als iemand tegenover staat en roept ga ik weg.
Misschien moet jij eens leren een quote volledig te houden. Dit heb je makkelijkheidshalve weggelaten
Er bestaan ook uitzonderingen op die regels net voor mensen die niet bij sabam aangesloten zijn. Maar je moet dat wel zelf melden vóór de persing. Als je gewoon een persing doet zonder enig boe of ba wordt dat gemeld bij sabam en zullen zij rechten innen. Dat is een van de routines die ik zelf ook niet als ideaal beschouw. Maar da's nog geen reden om auteursrechtenorganisaties af te schaffen.

Maw ik heb duidelijk gezegd dat sabam volgens bepaalde routines werkt die ik ook niet goedkeur. Zoals bvb het automatisch sturen van een factuur voor reproductierechten voor elke persing die in belgie gedaan wordt, zonder na te gaan of die persing al dan niet gedaan is met werk van een niet-sabam-lid. Dat zijn zo van die hiaten in het systeem van de pencilpushers die in slaap gewiegd zijn. Dat keur ik ook 100% af. Maar dat had je duidelijk nog niet begrepen. Misschien moet ik het eens roepen?

Als jij gratis muziek wil uitdelen is dat volgens mij uw volste recht. Als sabam daar anders over denkt dan is dat hun logica, niet de mijne. Dus moet je ook niet doen alsof IK zo denk. Want dat is regelrechte bullshit.
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door quincy »

Dr. Poppers schreef:
quincy schreef:
Nostalgie90 schreef: Aan wie komt dit geld toe, wie lid is van Sabam zeker?
ie
Was dat maar waar!
Soul Phonic is denk ik al een 5 tal jaar lid bij Sabam, in die 5 jaar hebben we nog geen geld gezien hoor!

Sabam is gewoon maffia.
Ja maar Quince, misschien koopt gewoon niemand jullie platen? ;) :D
Nu pas je post gezien, tsssss :mrgreen:
Gelukkig hebben we onze statements om het tegendeel te bewijzen ;)

Tomaz, we weten al langer dan vandaag dat jij blijbaar toch min of meer tevreden bent met het "systeem" Sabam. Veel andere artiesten blijkbaar niet dus moet er toch iets schelen niwaar?

Ik vind ook dat je geen appelen met peren mag vergelijken. Jij hebt bv (voor zover ik weet) minstens 1 wereldhit gemaakt dus ergens maar logisch dat je dan van Sabam een degelijk bedrag krijgt. Ben er zeker van indien je zelf alles zou uitrekenen -en pluizen dat hetgeen je uiteindelijk ontvangen hebt slechts een peulschil is van waar je uiteindelijk recht op had.

Ik heb het dus vooral over de producers en labels (zoals er 1000den zijn) die geen "hits" scoren maar waarvan hun tracks wel verkopen (in mindere mate natuurlijk), airplay krijgen en door verschillende djs gespeeld worden.

Wij doen al jaren het nodige, we werken samen met buitenlandse PR firma's voor airplay, krijgen hiervan een gedetailleerd overzicht, sturen dit door naar onze uitgever zodat hij dit aan Sabam kan berichten. Gaan we ergens draaien of organiseren we zelf een feest, dan vullen we elke keer onze playlist in, enzovoort, enzovoort.

Dus ik kan alleen maar besluiten dat het systeem niet werkt.
Club Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 14 mar 2007, 11:48

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door Nele303 »

tomaz schreef:Met alle respect, maar die bijdrage voor dj's is er al jaren. Iedereen die muziek speelt, of 't nu platen of legaal gekochte files zijn, betaalt in principe een sabam bijdrage.
.
En welke bijdrage was dat dan?
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door tomaz »

Ik vergelijk geen appelen met peren. Of het systeem al dan niet werkt staat volledig los van het feit of je nu een hit hebt of niet. Ik kreeg al sabam van lang voor Sunshine, en ja het is nogal wiedes dat die plaat het meest heeft opgebracht. Maar zelfs de underground releases op re-load en future frontier leverden wat op. Ik heb nog nooit zelf enig initaief moeten ondernemen om mijn deel van de koek te krijgen. Die afrekeningen van sabam zijn beginnen komen een jaar nadat ik mijn eerste release heb gedaan. En sindsdien nooit gestopt. de bedragen zijn na verloop van tijd uiteraard minder geworden vermits een plaat niet evenveel blijft verkopen. Het systeem werkt wel degelijk. Maar waarschijnlijk alleen voor mij :mrgreen:

Of het allemaal juist is wat ik gekregen heb en of ik alles gekregen heb waar ik recht op heb weet ik niet. Ik heb dan ook al meermaals gezegd dat sabam veel doorzichtiger zou moeten kunnen.
Heeft er iemand misschien een beter systeem? Laat het aub weten. Tot dan wil ik graag nog sabam-lid blijven.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door tomaz »

Nele303 schreef:
tomaz schreef:Met alle respect, maar die bijdrage voor dj's is er al jaren. Iedereen die muziek speelt, of 't nu platen of legaal gekochte files zijn, betaalt in principe een sabam bijdrage.
.
En welke bijdrage was dat dan?
alles staat op www.sabam.be

en bij deze stop ik met de discussie
Club Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 14 mar 2007, 11:48

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door Nele303 »

tomaz schreef:
Nele303 schreef:
tomaz schreef:Met alle respect, maar die bijdrage voor dj's is er al jaren. Iedereen die muziek speelt, of 't nu platen of legaal gekochte files zijn, betaalt in principe een sabam bijdrage.
.
En welke bijdrage was dat dan?
alles staat op http://www.sabam.be

en bij deze stop ik met de discussie
ow, ow, ik was geen steek aan het geven op u...
ik wou echt gewoon weten welke bijdrage dat was

Bedoel je nog een aparte bijdrage, of sprak je over de bijdrage die iemand betaalt als hij een party geeft en die aldus dient als toelating om het repertoire van sabam te gebruiken?
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door tomaz »

ik heb geen steek gevoeld, wou gewoon stoppen met de zoveelste sabam-topic ;-)

Je kan als dj een sabam-bijdrage betalen (per 'optreden' of trimestrieel), maar dat doe ik zelf niet meer omdat ik nu steeds in opdracht draai en de organisatoren al een bijdrage betalen (of toch veronderstelt worden dat te doen). Toen wij zelf nog fuiven deden betaalden we inderdaad per fuif.
Maar volgens sabam moet dus elke dj bijdrage betalen. Ook daar ga ik niet akkoord met hun systeem.
Club Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 14 mar 2007, 11:48

Re: Wantoestanden sabam

Bericht door Nele303 »

awel ja, dat is dus wat ik wou bedoelen.

Die bijdrage per party is er nog steeds, hé
En daarnaast willen ze dan nog eens van de dj ook?
Dat is dan dubbel betalen , hé?
Wat zeg ik? trippel eigenlijk want op lege cd's betaalt iedereen al een soort van mechanisch reproductie recht
Juist om de auteurs een deel van de koek te geven van de mp3's die worden op cd gezet.

Dus zie ik echt niet in waarom ze dan nog eens met een extra bijdrage moeten komen..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast