Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Het nieuws forum van Legendary Clubs
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2005, 19:59

Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door Red Army »

Het zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen, maar nu is het dan echt officieel: Technics stopt met de productie van de geliefde SL 1200 en SL 1210-draaitafels.

RIP Technics, 1972-2010Het bedrijf dat de Technics-draaitafels maakt, Panasonic, kondigde al eerder aan dat het einde van dit legendarische product in zicht kwam. Maar nu is het dan officieel: in februari 2010 rolt het allerlaatste exemplaar na meer dan 35 jaar trouwe dienst van de lopende band. Een Australische woordvoerder van Panasonic noemde het dan ook een ‘treurige dag’: “maar vanwege de wereldwijde dalende verkoop in analoge draaitafels hebben we deze beslissing moeten nemen”.

Uit het oog maar niet uit het hart, want deze draaitafels sieren nog altijd menig podium, slaapkamer en platenzaak en zullen voor altijd voortleven in de harten van liefhebbers van elektronische muziek. Hef dit weekend tijdens het stappen dus je glas op die vele mooie herinneringen aan de SL 1200 en SL 1210!

Er is nog hoop! Op het interweb gaan momenteel onbevestigde berichten rond dat het hier zou kunnen gaan om een Australische kerst-verkoophoax. Op diverse fora en Twitter wordt trouwens ook veel verwezen naar een artikel dat meldt dat het alleen om de MK5-serie zou gaan, maar dit helaas een bericht uit januari 2007!

De geruchten houden aan, dus we hebben zelf maar even met het Technics/Panasonic-supportteam in de USA gebeld. De medewerkers daar hebben niets gehoord over het stopzetten van de productie en zijn van mening dat ze zeker op de hoogte waren gebracht als dit wél het geval was. M.b.t. de opmerking van hun Australische collega geven ze aan dat het aanbod van producten per land verschilt en dat de mogelijkheid dus bestaat dat de draaitafels per februari niet meer verkrijgbaar zullen zijn via Panasonic Australië. Komt het dan toch nog goed?

Bron: djscene.nl

ik hoop dat het hier nog nergens staat, maar schijnbaar stopt technics met de productie van deze gekende platendraaiers. (bericht gewijzigd)
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Re: technics 1200 1210 no more

Bericht door varth »

Kenny Larkin had er ook al iets over gepost op facebook. Jammer
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: technics 1200 1210 no more

Bericht door ThaMan »

Tsja er zijn veel clonen op de markt en ik denk dat de tegenvallende cijfers hun de das omdoen. Alsook dankzij het digitale tijdperk, want zeg nu zelf voor 600€ het stuk heb je al bijna een lekkere Pioneer CDJ in je huiskamer staan.
Als ik zou moeten kiezen en ik 1200€ + 300€ teveel zou hebben kwam hier direct de Numark NS7 in huis.. lekker oldskool feeling en gaat even goed als vinyl ;)

Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: technics 1200 1210 no more

Bericht door Nostalgie90 »

Ik denk dat ze aanvoelen dat het op zijn einde loopt, spijtig dat ze de trein hebben gemist met de digitale gear. Nu ja wat maakt het uit of je een cdspeler van 1200€ of 500€ koopt, na 5 jaar zijn ze al oudbollig.
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Re: technics 1200 1210 no more

Bericht door rizzo> »

Een Commodore 64 is lang ook oubollig geweest. Die dingen kosten tegenwoordig een noot geld :mrgreen:

Anyway, zeer spijtig, hopelijk sluiten ze voor de freaks af met een of andere collectors edition. En collectors en freaks zullen er altijd zijn. 'k Heb ooit 'ns een platenspeler gezien die toen 500.000 BEF kostte. Die zat ingebouwd in een speciale kast en de table dreef op een bad van stabiliserend olie. Niche pick-ups zijn een markt op zich.
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: technics 1200 1210 no more

Bericht door Sirocco »

Nostalgie90 schreef: Nu ja wat maakt het uit of je een cdspeler van 1200€ of 500€ koopt, na 5 jaar zijn ze al oudbollig.
Helemaal gelijk, daarom is het ook zo jammer dat een product wat bijna 30 jaar ongewijzigd is en industrie standaard was gaat verdwijnen. Denk trouwens dat het meer met de digitale revolutie te maken heeft.

Dit is wel echt het definitieve einde van het mooie tijdperk met vinyl en platenzaken. Zelfs die mooie classics collecties zullen binnen onafzienbare tijd weer flink in waarde gaan dalen.

Btw ik vrees de dag dat ik geen naalden meer zal kunnen kopen :?
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: technics 1200 1210 no more

Bericht door Nostalgie90 »

Als je ziet wat er de laatste 15 jaar aan merken en produkten zijn gelanceerd, elk jaar wel een ander produkt met toeters en bellen. Den tijd dat iedereen dj was of wilde zijn is voorbij, beginners die nog durfden te investeren in een "geloodwaardige" set staan daar nu met hun dure apparatuur.
Vroeger was de Rodec en een koppel zilver SL1200's het altaar van de dj maar dat is nu voorbij als ik die flitsbakken van Pioneer zie. Koop eens een setje cd spelers wat moet je dan kiezen, koop je andere merken die "de standaard" niet zijn sta je daar met een mond vol tanden wanneer je met iets anders moet spelen. Ne cue en ne start/stop kan iedereen nog wel vinden maar de rest van de functies daar zwijgen we maar over. De muziek zal er ook wel aan doen, die spreekt tot weinig verbeelding.
Het is gekke bekken trekken op een Sydney Samson plaat, foto's van nemen en op facebook zetten, en dan liefst nog met een klak een halve kop groot met een kuif van t'kanniemeer.
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: technics 1200 1210 no more

Bericht door ThaMan »

Nostalgie90 schreef:Ne cue en ne start/stop kan iedereen nog wel vinden maar de rest van de functies daar zwijgen we maar over.
Idd heb is ergens moeten draaien waar zo 2 Pioneer dingen stonden, ik snapte er geen knijt van... Enkel volgende track, cue goedzetten en play wist ik staan. Zwijg me over de rest.
Nostalgie90 schreef:Het is gekke bekken trekken op een Sydney Samson plaat, foto's van nemen en op facebook zetten, en dan liefst nog met een klak een halve kop groot met een kuif van t'kanniemeer.
Irriteer mij er ook enorm aan
Respected Member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 09 sep 2004, 17:37

Re: Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door cloud »

tja wat irriteert er u niet he thaman ;)
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door Nostalgie90 »

cloud schreef:tja wat irriteert er u niet he thaman ;)
Daar hebben we allemaal wel eens last van die irritaties, oude zageventen noemden we die vroeger maar nu zijn we die zelf :idea:
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Re: Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door Stanne »

Tenigste da mij irriteert zijn mensen die irriteren of die altijd geirriteerd zijn :D
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door ThaMan »

Stanne schreef:Tenigste da mij irriteert zijn mensen die irriteren of die altijd geirriteerd zijn :D
Dan moette al serieuze mensen kennis hebben om te zien wie je irriteert of geirriteerd zijn :)
Anyway Cloud probeer maar eens samen te werken met gastjes van 14 tot 17jaar die allemaal denken dat ze het warm water hebben uitgevonden. Die alles in hun pollekes toegestopt krijgen wat ze ook maar vragen... En dan klappen we nog wel eens over irriteren. Die krijgen je wel op je paard (niet dat ze allemaal hetzelfde zijn hoor, want ken ook goeie gasten van die leeftijd)
En neen ik ben geen oude zageman, maar ken er wel nen hoop van mijne leeftijd die dat wel zijn.
Ik voel mij nog steeds 20j dikwijls tegen de zin van mijn vriendin, maar dan zeg ik haar "Wat moet ik dan doen, den intellectueel uithangen, leven voor mijn werk, nen baard laten groeien en 5 klein mannen kweken"... Dat is niet aan mij besteed maar wel voor de meeste die allemaal netjes mee in die rij willen lopen... Fuck It !

Anyway back to the Technics !
Elite Club Owner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 22 nov 2008, 21:24
Locatie: Gent

Re: Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door emotionslover »

ThaMan schreef:
Stanne schreef:Tenigste da mij irriteert zijn mensen die irriteren of die altijd geirriteerd zijn :D
Dan moette al serieuze mensen kennis hebben om te zien wie je irriteert of geirriteerd zijn :)
Anyway Cloud probeer maar eens samen te werken met gastjes van 14 tot 17jaar die allemaal denken dat ze het warm water hebben uitgevonden. Die alles in hun pollekes toegestopt krijgen wat ze ook maar vragen... En dan klappen we nog wel eens over irriteren. Die krijgen je wel op je paard (niet dat ze allemaal hetzelfde zijn hoor, want ken ook goeie gasten van die leeftijd)
En neen ik ben geen oude zageman, maar ken er wel nen hoop van mijne leeftijd die dat wel zijn.
Ik voel mij nog steeds 20j dikwijls tegen de zin van mijn vriendin, maar dan zeg ik haar "Wat moet ik dan doen, den intellectueel uithangen, leven voor mijn werk, nen baard laten groeien en 5 klein mannen kweken"... Dat is niet aan mij besteed maar wel voor de meeste die allemaal netjes mee in die rij willen lopen... Fuck It !

Anyway back to the Technics !

AMEN!
I LOVED EMOTIONS @ CATACOMBES
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 dec 2008, 14:58

Re: Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door Magicdavo »

peis ni dat ze er mee gaan stoppen, in het dj wereldje gaat vinyl misschien serieus achteruit maar in de audiofiel wereld komt het terug op.

Elk hifi merk heeft terug een simpele draaitafel in het assortiment. dus ik zou het raar vinden moesten ze er mee stoppen.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Technics stopt met productie van de SL 1200 en SL 1210

Bericht door tomaz »

Niemand die zegt dat ze helemaal geen decks meer gaan maken. Ook Technics kan zich beperken tot een standaard hifi-model voor de hifi-freaks.
Jammer maar helaas. Maar voor mij niet gelaten. Ik heb er genoeg en die zullen mij allemaal overleven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten