Richie Hawtin

Het forum van legendarische buitenlandse DJ's
exclusiefje

Richie Hawtin

Bericht door exclusiefje »

superdj :roll:
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Ja en Nee eigenlijk.... voor mij is hij te experimenteel. Wel grote meneer op het Plus 8 label atm gewoon als Richie Hawtin.
Heeft ook zeer veel geluk gehad dat em die ene dikke hit heeft gescoord met "Plastikman - Spastic", voor de rest vind ik het niet veel soeps wat em uitbrengt.
varth

Bericht door varth »

Eerst en vooral het is RiCHIE Hawtin.

Persoonlijk vind ik dit min of meer een genie. Ik kan wel aannemen dat zijn minimale tot zeer minimale sound veel mensen niet aanspreekt en dat het het wat te experimenteel klinkt. Less is more bij de Richie en er zijn er volgens mij niet veel die daar zo ver in kunnen gaan als hijzelf.

Het is ook de man die op vlak van technologie al meer dan 10 jaar enorm vooruitstrevend werk levert. Denk maar aan de final scratch en meer recentelijk de CTRL92 mixer.Tijdens zijn sets komt ook altijd dat technische aspect bovendrijven. Niet enkel twee decks en een mixer, maar ook Final Scratch en Ableton live maken deel uit van zijn set up. De dingen die hij er op het podium mee uithaalt, zijn fameus straf.

Zijn mixalbum DE9: Closer to the edit is nog zo'n pareltje. Hier heeft hij tientallen platen volledig ontleed en daarna al die verschillende elementen gebruikt om er nieuwe tracks van te maken om die daarna in een mix te gieten. Misschien heel vergezocht maar wel verdomd vooruitstrevend. Qua concept kent dit mixalbum voor mij geen evenknie. Bovendien bevindt het zich oa op vlak van rechtmatig gebruik van samples en dergelijke in niemandsland.

Zijn donkere, ambient-achtige sound die hij onder de naam Plastikman hanteert, vind ik bovendien heerlijk. Donker, dreigend, meeslepend, en ook emotioneel tegelijk.

Plus 8 is idd het label waarmee hij bekend is geworden, maar tegenwoordig houdt hij zich vooral met het Minus lebel bezig waar toch zeer sterke dingen op uitkomen.

Check:
www.m-nus.com
www.plastikman.com
www.richiehawtin.com
Richman

Bericht door Richman »

Probably the best dj in the world !
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

mmmm best zal ik nie zeggen, wel inoverend en experimenteel.
Maar kom hij heeft er wel naam voor ook he... en kan zich dat permiteren.
Respected Member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 09 sep 2004, 17:37

Bericht door cloud »

zeker vooruitstrevend en zeker ne steengoeie producer en dj
en zeg nu zelf...wa is er leuker dan 's nachts op een camping bij volle maan plastikman op te leggen en u in de hangmat smijten
Respected Member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 09 sep 2004, 17:37

Bericht door cloud »

richie op dour 8) can't wait
Moderator
Berichten: 465
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:10
Locatie: Limburg

Bericht door Dj Devyd »

paar keer aan het werk gehoord op I love techno en idd een van de beste die er die avonden gepasseerd zijn :shock:
Afbeelding
varth

Bericht door varth »

Hij gaat trouwens een nieuwe cd uitbrengen in de DE9 reeks (de derde).

Zijn vorige mixcompilatie is een juweeltje, vooral ook als je het concept bekijkt.
Flanelleken

Bericht door Flanelleken »

varth schreef:Eerst en vooral het is RiCHIE Hawtin.

Persoonlijk vind ik dit min of meer een genie. Ik kan wel aannemen dat zijn minimale tot zeer minimale sound veel mensen niet aanspreekt en dat het het wat te experimenteel klinkt. Less is more bij de Richie en er zijn er volgens mij niet veel die daar zo ver in kunnen gaan als hijzelf.

Het is ook de man die op vlak van technologie al meer dan 10 jaar enorm vooruitstrevend werk levert. Denk maar aan de final scratch en meer recentelijk de CTRL92 mixer.Tijdens zijn sets komt ook altijd dat technische aspect bovendrijven. Niet enkel twee decks en een mixer, maar ook Final Scratch en Ableton live maken deel uit van zijn set up. De dingen die hij er op het podium mee uithaalt, zijn fameus straf.

Zijn mixalbum DE9: Closer to the edit is nog zo'n pareltje. Hier heeft hij tientallen platen volledig ontleed en daarna al die verschillende elementen gebruikt om er nieuwe tracks van te maken om die daarna in een mix te gieten. Misschien heel vergezocht maar wel verdomd vooruitstrevend. Qua concept kent dit mixalbum voor mij geen evenknie. Bovendien bevindt het zich oa op vlak van rechtmatig gebruik van samples en dergelijke in niemandsland.

Zijn donkere, ambient-achtige sound die hij onder de naam Plastikman hanteert, vind ik bovendien heerlijk. Donker, dreigend, meeslepend, en ook emotioneel tegelijk.

Plus 8 is idd het label waarmee hij bekend is geworden, maar tegenwoordig houdt hij zich vooral met het Minus lebel bezig waar toch zeer sterke dingen op uitkomen.

Check:
www.m-nus.com
www.plastikman.com
www.richiehawtin.com
Ik ben het hier meer dan 100% met eens ! die gast scheert gewoon alle toppen ! kheb hem op congé in duitsland is een set van 4uur horen spelen, en da heeft mij geen minuut verveeld (ik ben niet echt minimal-minded) maar hoe die kerel alles door elkaar zwiert ! chapeau !
Technisch gezien bewonder ik hem enorm.
Die Cd "DE9 CLOSER TO THE EDIT" heb ik trouwens altijd in men cd-lader zitten, das echt muziek om op naar huis te rijden na een nachtje zwaar stappen, of net voor ge vertrekt..... super
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2005, 13:15
Locatie: Haacht

Bericht door FairyLightz »

ja gewoon ge-wel-dig die kerel...

do I need to say more...he's the greatest... :D
Afbeelding...as the white rabbit said...FEED YOUR HEADAfbeelding
varth

Bericht door varth »

Er komt trouwens een nieuwe release in de Decks EFX and 909 reeks, DE9 Transitions
:
Artist - Various
Title - DE9 | Transitions (mixed By Richie Hawtin)
Label - NOVAMUTE
Format - DVD with bonus CD
Catalog No. - NOMU150 DVD
Release Date - 31/10/2005




--------------------------------------------------------------------------------

From tinkering with his father’s electronic equipment to religously taping The Wizard’s mix shows on local Detroit radio and trying to get to grips with pal John Acquaviva’s small home studio, Richie Hawtin is dreaming of the future yet again. More than 15 years after he began exploring new frontiers in electronic dance music, he is redefining the idea of what a DJ can be. From his stark techno tracks on the Plus-8 label to the spectral acid minimalism of his releases as Plastikman, Hawtin has always been, as he puts it, “searching for what’s next�. Now his new mix album, DE9: Transitions, has made another quantum leap of the imagination.

DE9: Transitions has been realised in 5.1 surround sound, using the latest recording techology to create an immersive sonic experience: 95 minutes of altered perception. Hawtin has used Abelton Live and DigiDesign ProTools software to strip apart then reassemble his component tracks to make completely new compositions, combining multiple elements simultaneously into a constantly shifting collage of sound. Technique aside, DE9: Transitions is a powerful and compelling trip.

This is the third in the DE9 series which began in 1999 with the fiery, angular rhythms of Decks, EFX & 909 – reflecting Hawtin’s DJ sets using drum machines and effects as well as records – and continued in 2001 with the kinetic loop frenzy of DE9: Closer to the Edit. Over that period, he has refined his use of advanced technology to liberate himself from the more mundane tasks that DJs have to perform, enabling him to produce something that’s far more richly-textured than the sound of needle on spinning vinyl.

“DJing is more about performance now, it’s verging on a live show, and part of the progression towards that is moving further and further away from turntable technology and the idea of mechanically mixing two records together,� he explains. “We used to spend so much effort on getting records to stay in time with each other. But once you stop having to worry about that, you can really start thinking about what sounds work together, and you can get deeper into the structure of the mix.�

Vinyl fundamentalists might, he agrees, regard this as heresy. Even the superstar DJs of the international party circuit who’ve largely abandoned vinyl for more easily-portable CDs have gone nowhere near this far. Hawtin, typically, sees it as an opportunity: “The progressive people are thinking, if computer technologies automate one task, what can I now do better or what new task can I focus my attention on?� he says. “That’s the big question behind all the DE9 CDs – what can I do now with the technology and how can I push in a new direction to further the experimentation and heighten the experience?�

DE9: Transitions combines everything from original Hawtin productions to unreleased tracks straight from the studios of cutting-edge producers like Ricardo Villalobos, Marc Houle, Daniel Bell, Alex Under et al and adds flashes of classic techno moments including Robert Hood, K. Alexi, Sahko, Pan Sonic etc, which inspired him when he was a young clubber. But most of the tracks are fundamentally transformed from their original states. Some fade in and out over a period of minutes, others are reduced to one single sampled note. The on-screen read-out on the DVD version of DE9: Transitions illustrates that its smoothly shape-shifting outline, this is a remarkably complex project. In fact the tracks are so close to becoming entirely new compositions that Hawtin has made the decision to give them his own names.

“It’s taking a chance, doing a mix CD and giving the tracks my own titles representing what these pieces have become,� he admits. “But I believe it’s gone far enough that I can do that. Some people might get pissed about it; we’ll see. The CD artwork plays with that, it’s a picture of my face which is totally made up of these track names, so it shows you that although this is made by me, I’m no greater or lesser than the information I’m using.�

In 2003, after leaving Canada to spend a year in New York, he moved to Berlin – which has been the world’s second techno city since the fall of the Wall opened up creative spaces in derelict buildings left abandoned by the march of history. It’s an environment he’s found genuinely inspiring.

“I’d always wanted to move to Europe,� he says. “I needed somewhere that was inspiring and where there were like-minded musicians and artists, somewhere you could still experiment with music and with life. Berlin is so liberal in so many different ways; there’s an amazing club scene, there’s a great development software tech scene, there are so many resources here for people who think different.�

Hawtin has sometimes been portrayed as some kind of scientist-intellectual figure within techno culture, partly because of his innovative use of music technology. And yet there’s also something of the night about him. Berlin has amplified that, too. “I think I’m a little crazier now, perhaps I’ve let my hair down,� he says (with a grin). “I’ve been dancing a lot, listening a lot, going to crazy parties with a bunch of really good friends – being part of the scene and really enjoying what I’m hearing.�

Hawtin was the force behind some truly twisted warehouse parties in the Detroit area in the 1990s, until a local clampdown cooled the ardour. He now does his own club nights in Berlin, although much of his time is taken up crossing contintents to play anywhere from 10,000-strong raves to tiny sweatboxes for 300 people.

The Plus-8 label still releases records sporadically, but Hawtin’s main label now is Minus, the nurturing environment for a new generation of minimalist techno composers and DJs. He has also done a number of projects which fall well outside the traditional role of the club DJ, such as the music he’s composed for a choreographed piece which will form part of the opening ceremony of the Winter Olympics in Turin next year.

Hawtin talks a lot about experimenting, but it would be incorrect to characterise him purely as some kind of electronic lab technician. What he does has a sharply defined purpose: “It would be so easy to make something so extreme and so out-there that people would say it was crazy and experimental, but they wouldn’t really like it,� he says. “As much as I like experimenting and pushing forward, I also like partying, so I’m always trying to find a way to communicate my furthest-out ideas in a way people can comprehend at this moment. It’s forward thinking and futuristic but it’s not far-fetched.�

He concludes with a phrase that sums up his mission: “I want to entertain people, but I want to take them somewhere they’ve never been before.� DE9: Transitions certainly fits the bill.
varth

Bericht door varth »

DE9 Transistions is sinds maandag uit, en het is naar mijn mening weer een voltreffer. Helemaal te beluisteren op

http://3voor12.vpro.nl/3voor12/luisterp ... 1+24691523
Respected Member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 09 sep 2004, 17:37

Bericht door cloud »

ene die ik zeker ga halen :D
hawtin=vooruitstrevend
ads
Elite Club Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 23 feb 2005, 23:01
Locatie: Lalaland

Bericht door ads »

hawtin is idd zeker vooruitstrevend, maar wat ik van hem op ILT gehoord heb vind ik toch niet zo goed hoor. Minimal is wel leuk voor een uurtje of zo, of ideaal om wat te afteren, maar zeker niet om eens vollen bak door te gaan. Minimal geeft niets van ambiance! :roll:
Afbeelding
in the beginning there was Jack.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten