Jeff Mills

Het forum van legendarische buitenlandse DJ's
Elite Club Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 jun 2006, 09:08
Locatie: Teknoville

Jeff Mills

Bericht door Scarface »

De grootste van allemaal werd hier over het hoofd gezien... kan ik niet laten gebeuren...

Jeff Mills (born 18 June 1963 in Detroit, USA) is an influential African-American Techno DJ and producer from Detroit.

In the course of the eighties Mills was an influential radio DJ on WJLB under the pseudonym The Wizard. Mills' sets were a highlight of the nightly show from "The Electrifying Mojo," Charles Johnson. Complimenting Mojo's eclectic playlists, Mills would spin obscure Detroit Techno, Miami Bass, Chicago House and classic New Wave tracks.

In going on to create his own music Jeff Mills is credited with laying the foundations for legendary Detroit Techno collective, Underground Resistance, alongside 'Mad' Mike Banks, a former Parliament bass player. Just like Public Enemy did some years before in hip hop, these men confronted the mainstream music industry with revolutionary rhetoric. Dressed in uniforms with skimasks and black combat suits, they were ‘men on a mission’, aiming at giving techno more content and meaning.

Mills would never leave UR officially, but later on he still went his own way. He moved to New York and after a short stay in Berlin (Tresor) ended up in Chicago. There in 1992, with Robert Hood, he set up his most important record label, Axis, aiming for a simpler more minimal sound than most of the techno being produced in those years [1]. Later sub-labels were announced Purposemaker, Tomorrow, and 6277.

His albums and EPs are mostly separate tracks of his compositions, which Mills would mix into the live DJ sets for which he became a legend. Mills has been credited for his exceptional turntable skills. Tracks are almost chopped to bits to showcase the strongest fragments for his relentless sound collages. Three decks, a Roland 909 drum-machine and seventy records in one hour: at breakneck speed Mills manipulates beats and basslines, vinyl and frequencies. The live album Mix-Up Volume 2 is a highly-regarded example of Mills' 1990's stage show (recorded at the Liquid Room in Tokyo). For a later live show (in 2004) try the 'Exhibitionist' album.

More recently he appears to be taking extended forays into epic techno (such as his re-scoring of Metropolis (which he performed live with the original film) and his 16 September 2004 7 hour set with Laurent Garnier at Fabric. The epic proportions were further extended when his 2006 album Blue Potential was recorded with the Montpellier Philharmonic Orchestra under Alain Altinoglu. There is a DVD of the concert at which the album was recorded, an opportunity to see Mills in action, live on stage.
DEPECHE MODE is NOT a BAND, DEPECHE MODE IS A RELIGION
Elite Club Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 jun 2006, 09:08
Locatie: Teknoville

Bericht door Scarface »

Mills doet een sfeervolle sluit in de SPACE:

http://www.youtube.com/watch?v=wsWgFG0RkQU

hoe de technoclassic 'the Kat moda EP' de boel in de fik steekt:

http://www.youtube.com/watch?v=Yub6XcRCoeE

de kunstenaar aan de slag:

http://www.youtube.com/watch?v=Pf9Rr5Wrg_c
DEPECHE MODE is NOT a BAND, DEPECHE MODE IS A RELIGION
Club Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 apr 2005, 12:24
Locatie: neerpelt

Bericht door eldivino »

Scarface schreef:Mills doet een sfeervolle sluit in de SPACE:

http://www.youtube.com/watch?v=wsWgFG0RkQU

hoe de technoclassic 'the Kat moda EP' de boel in de fik steekt:

http://www.youtube.com/watch?v=Yub6XcRCoeE

de kunstenaar aan de slag:

http://www.youtube.com/watch?v=Pf9Rr5Wrg_c
Khad hem ng nie gemist in het lijstje maar zeker super DJ... Heb hem paar keer aant werk gezien, denk op ten days off en in fuse eens ma nie heel zeker....
Als ik me nie vergis heeft hij toch ook één of ander record omt meeste platen te mixen in een halfuurke of uurke kan da?

heb daar toch eens iets van gehoord of gelezen dacht ik...

grtz
mi vario es primeiro
Elite Club Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 jun 2006, 09:08
Locatie: Teknoville

Bericht door Scarface »

die draait normaal gezien 60-70 platen per uur in zijn sets
DEPECHE MODE is NOT a BAND, DEPECHE MODE IS A RELIGION
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Ik denk ook dat m een van de best betaalde dj' s was vroeger.

Tis wel een geschift hoe snel hij kan mixen, maar na een tijdje werkt dat serieus op de zenuwen. Ge kunt bijna van geen enkel plaat genieten.
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

sympathieke pee ook, met een eigen visie en ideologie
een tijdje geleden kwam hij in de Studioskoop hier in Gent zijn dvd voorstellen, der zat ne man of 50 in die zaal ofzo, en iedereen kon na zijn uitéénzetting ook vragen stellen (wat ik dan ook gedaan heb :-) )
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Bericht door After »

te zot voor woorden
respect :-o
Elite Club Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 dec 2004, 19:40

Bericht door Bass »

lemant schreef:sympathieke pee ook, met een eigen visie en ideologie
een tijdje geleden kwam hij in de Studioskoop hier in Gent zijn dvd voorstellen, der zat ne man of 50 in die zaal ofzo, en iedereen kon na zijn uitéénzetting ook vragen stellen (wat ik dan ook gedaan heb :-) )
Vragen (en antwoorden natuurlijk) zoals?
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2006, 22:42

Bericht door azmunito »

Hij is één van de beste techno-dj's/producers van de periode '98-'99. De technosetjes toen bestonden vooral uit 'Drumcodes' (label Adam Beyer) en producties van Mills zelf. Maw woorden was het heel leuk om te dansen: eerst op een tribal en dan op geluiden die je in de meest onmogelijke posities doen murwen. Fantastisch!!
Maar nu vind ik hem nog iets te veel teren op het succes van toen. Hij klinkt veel te veel hetzelfde. Ik zag hem vorig jaar in de Fuse en op Ten Days Off (bij beide was de zaal allesbehalve vol!!). Hij kreeg twee maal de kleine schare volk volledig mee, daar niet van. Maar hij klinkt al een kleine tien jaar hetzelfde, waardoor het magische van op pakweg ILT in de Vooruit of Kozzmozz in de Kuip niet meer op dezelfde manier kan beleefd worden en ook weinig mensen komen nog buiten voor hem.

Ik heb veel respect voor de man, maar ik vind hem 'over & uit'. Tenzij hij met een gedaanteverandering tevoorschijn komt. Hiermee verwijs ik naar een setje die ik ergens heb kunnen downloaden van 1986 waarin vooral electro, chicago house en wat halve miami booty bass voorkomt. Hij mixt als de beste en is een sympa knul, maar ik ervaar hem toch niet meer als vroeger...
Elite Club Owner
Berichten: 1091
Lid geworden op: 26 jul 2006, 13:38
Locatie: Gent !!!

Bericht door dj_neo »

Is dat die niet van die hit Changes of Life! Heb ik altijd al lekkere plaat gevonden! Meer ken ik niet van hem, iets te techno-gericht voor me :)
Armin van Buuren: "Trance expresses a universal feeling, a feeling of warmth and freedom. That’s why people lift their hands while dancing. For some reason the Netherlands have some artists who express that feeling, but actually it’s the Belgians who deserve all the credit. You guys smoothed the path for us years ago."
Elite Club Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 jun 2006, 09:08
Locatie: Teknoville

Bericht door Scarface »

azmunito schreef:Hij is één van de beste techno-dj's/producers van de periode '98-'99. De technosetjes toen bestonden vooral uit 'Drumcodes' (label Adam Beyer) en producties van Mills zelf. Maw woorden was het heel leuk om te dansen: eerst op een tribal en dan op geluiden die je in de meest onmogelijke posities doen murwen. Fantastisch!!
Maar nu vind ik hem nog iets te veel teren op het succes van toen. Hij klinkt veel te veel hetzelfde. Ik zag hem vorig jaar in de Fuse en op Ten Days Off (bij beide was de zaal allesbehalve vol!!). Hij kreeg twee maal de kleine schare volk volledig mee, daar niet van. Maar hij klinkt al een kleine tien jaar hetzelfde, waardoor het magische van op pakweg ILT in de Vooruit of Kozzmozz in de Kuip niet meer op dezelfde manier kan beleefd worden en ook weinig mensen komen nog buiten voor hem.

Ik heb veel respect voor de man, maar ik vind hem 'over & uit'. Tenzij hij met een gedaanteverandering tevoorschijn komt. Hiermee verwijs ik naar een setje die ik ergens heb kunnen downloaden van 1986 waarin vooral electro, chicago house en wat halve miami booty bass voorkomt. Hij mixt als de beste en is een sympa knul, maar ik ervaar hem toch niet meer als vroeger...
wij zijn jaren te verwend geweest qua dj's.. respect vr iemand als Mills is volledig weg, wie van de jeugd kent hem?

Doet wel plezier, dat hij, ondanks geen topic, niet vergeten is 8)
DEPECHE MODE is NOT a BAND, DEPECHE MODE IS A RELIGION
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2006, 22:42

Bericht door azmunito »

Scarface schreef:
azmunito schreef:Hij is één van de beste techno-dj's/producers van de periode '98-'99. De technosetjes toen bestonden vooral uit 'Drumcodes' (label Adam Beyer) en producties van Mills zelf. Maw woorden was het heel leuk om te dansen: eerst op een tribal en dan op geluiden die je in de meest onmogelijke posities doen murwen. Fantastisch!!
Maar nu vind ik hem nog iets te veel teren op het succes van toen. Hij klinkt veel te veel hetzelfde. Ik zag hem vorig jaar in de Fuse en op Ten Days Off (bij beide was de zaal allesbehalve vol!!). Hij kreeg twee maal de kleine schare volk volledig mee, daar niet van. Maar hij klinkt al een kleine tien jaar hetzelfde, waardoor het magische van op pakweg ILT in de Vooruit of Kozzmozz in de Kuip niet meer op dezelfde manier kan beleefd worden en ook weinig mensen komen nog buiten voor hem.

Ik heb veel respect voor de man, maar ik vind hem 'over & uit'. Tenzij hij met een gedaanteverandering tevoorschijn komt. Hiermee verwijs ik naar een setje die ik ergens heb kunnen downloaden van 1986 waarin vooral electro, chicago house en wat halve miami booty bass voorkomt. Hij mixt als de beste en is een sympa knul, maar ik ervaar hem toch niet meer als vroeger...
wij zijn jaren te verwend geweest qua dj's.. respect vr iemand als Mills is volledig weg, wie van de jeugd kent hem?

Doet wel plezier, dat hij, ondanks geen topic, niet vergeten is 8)
Dit is zeker waar!! Ik herinner me ICC vande zomer enkel gevuld tss de vier palen vlak voor de dj-booth. En dat voor iemand die jarenlang headliner van ILT was en bij manier van spreken Europa naar Gent lokte...

Tjah tegenwoordig hebben ze liever electroclash a la Tiga en gaan mensen meer en meer uit om 'cool en trendy' te wezen en minder 'for the love of music'. Ach ja ieder zijn keuze natuurlijk :wink:
Elite Club Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 dec 2004, 19:40

Bericht door Bass »

azmunito schreef:en gaan mensen meer en meer uit om 'cool en trendy' te wezen en minder 'for the love of music'. Ach ja ieder zijn keuze natuurlijk :wink:
Er zijn uitzonderingen hoor :cool:
Moderator
Berichten: 494
Lid geworden op: 24 jul 2006, 22:13
Locatie: Hasselt

Bericht door De Mot »

IK heb veel respect voor die gast...heeft bommen van technoplaten gemaakt!! :eek:
Afbeelding
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Bass schreef:
lemant schreef:sympathieke pee ook, met een eigen visie en ideologie
een tijdje geleden kwam hij in de Studioskoop hier in Gent zijn dvd voorstellen, der zat ne man of 50 in die zaal ofzo, en iedereen kon na zijn uitéénzetting ook vragen stellen (wat ik dan ook gedaan heb :-) )
Vragen (en antwoorden natuurlijk) zoals?
hij had zijn dvd gemaakt omdat mensen later nog zouden kunnen zien wat er "nu" leefde op gebied van techno enzo ... ik vroeg of ie vond of er nog andere zaken (behalve techno) op dergelijke manier moesten gedocumenteerd worden

daarna kreeg ik een héél lang antwoord over kunst/wereldsteden ... die pee is een halve filosoof
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten