"Parkzicht verhaal

Het forum van Parkzicht in Rotterdam
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: 27 feb 2005, 18:13
Locatie: Essen

"Parkzicht verhaal

Bericht door gotti1975 »

Het is een warme zomernacht, buiten vallen de mussen met bosjes van het dak en ook binnen is het amper uit te houden. Speciaal om een verhaal te maken over "Parkzicht" en hoe het daar allemaal begon hebben we een tijdmachine te leen gekregen.
Samen met DJ Rob en Ludie ga ik een reis terug in de tijd maken! Ik ben wel een beetje zenuwachtig, maar ik besef dat ik zo'n kans nooit meer krijg. Een beetje onwennig staan we naar een grote hoeveelheid knopjes en lichtjes te staren. Zelf durf ik niets aan te raken, maar nadat Rob de gebruiksaanwijzing aandachtig heeft bestudeerd kan hij Ludie en mij overtuigen. Rob toetst het jaartal en de plaats in en ik krijg een gevoel alsof ik heel hard door een tunnel wordt getrokken en ook m`n oren slaan dicht. Een paar seconden later kom ik met een harde klap midden in het gras terecht. Zo, nu eerst eens kijken waar we zijn geland. Even verderop zie ik Ludie al lopen en in de verte ligt Rob een beetje ongelukkig in de struiken.We lopen richting de ingang en ik hoor "Boys don't cry" van The Cure me tegemoet komen wat me wel vreemd in de oren klinkt. Hier moet wat mis zijn gegaan denk ik als ik even later ook de Talking Heads hoor en allerlei aparte mensen voorbij zie lopen. En ja hoor, Rob heeft het verkeerde jaartal ingetoetst, we zijn een paar jaar te vroeg bij de disco beland. Het heet al wel Parkzicht, maar er wordt nog new-wave gedraait en van house heeft nog niemand hier ooit gehoord.
We besluiten dat we maar een jaartje verder gaan en ondertussen heeft Parkzicht zijn naam verandert in Ibiza. In Ibiza wordt disco, R&B en funk gedraait. Ook dit heeft nog niets met house te maken. Nadat we een paar rondjes hebben gelopen vinden we het wel genoeg. Nu gaan we naar het 'Park' waar het allemaal begon met deze nieuwe lifestile.

Nou ben ik degene die ongelukkig terecht komt en ik heb er meteen een paar nieuwe blauwe plekken bij. Ook hebben we het heel koud. Het is kerst 1989 en hier staan we dan in onze t-shirtjes midden in het park. Snel naar binnen want daar is het lekker warm. Deze sound klinkt echt heel lekker en nummers als "House Nation" en "100% dissin you" denderen uit de speakers. We zijn gelijk Rob kwijt, maar die vinden we even later terug achter de draaitafels waar hij de rest van de nacht niet meer vandaan te krijgen is. Deze muziek is echt helemaal nieuw. Een nieuwe sound is born! Rob heeft aardig wat moeitegedaan om iets nieuws te vinden. Hij is naar Engeland, Duitsland en Belgie geweest en heeft daar naar verschillende DJ`s geluisterd. Daarbij kwam hij verschillendemuzieksoorten tegen uit o.a. Detroit, Belgie en Engeland en deze sounds heeft hij meegenomen naar nederland. Gecombineerd werd het de 'Sound of Parkzicht'. Ik heb het de hele nacht ontzettend naar m'n zin en zo te zien vermaakt Ludie zich ook heel erg goed. Er wordt aardig wat acid en new beat gedraait en voor we het door hebben is het negen uur en gaat Park z'n deuren sluiten. Rob komt al aangelopen en vraagt waar we nu weer heen willen en omdat we nog steeds in onze t-shirtjes lopen lijkt de zomer ons een goed idee.

De tijdmachine is een fantastische uitvinding. binnen vijf minutjes zijn we gewoon anderhalf jaar later verder. Het is zomer 1991. Buiten is het lekker warm en hetpark zit vol met mensen. We lopen naar binnen en het is aardig druk. De dansvloer staat propvol en de hits als "Pullover" van Speedy J. en "Mentasm" van Joey Beltram scheelt het niet veel of het dak gaat er af. Ik sta een beetje om me heen te kijken en besluit maar even de dansvloer op te gaan. iedereen staat mee te gillen en te roepen op de muziek, dat is nou typisch Park. Ik kijk naar de DJ-set en zie dat Rob alweer achter de draaitafel staat. Even later hoor ik dat hij "Watch out for business" aan het draaien is. Ludie zegt al een tijdje op zoek te zijn naar deze plaat. Dit is nou zo'n plaat die nooit teveel gedraaid wordt. Later dit jaar is hier ook nog een optreden van Digital Boy, waarbij basskasten waren gehuurd en door te grote hoeveelheid bas de stukken van het platfond naar beneden vielen. Binnen is het erg warm. Parkzicht zweet. Nadat ik een stempel heb gehaald loop ik even naar buiten om af te koelen. hier is het lekker druk en ook erg gezellig. Ik zie dat aan de andere kant ook een tropische tuin is geopend met een coctailbar en teras en zelfs een echt zwembad!! Het pubkiek is erg gevarieerd en er lopen hier echt allerlei verschillende mensen. Ludie staat achter Rob in z'n platenkoffer te snuffelen en pakt de platen aan die Rob heeft gedraait. De sfeer is geweldig. Helaas moeten we toch weer verder, we gaan naar de zomer van 1992.

Het zit Rob niet echt mee, hij komt in een vijver terecht, maar gelukkig is het lekker warm weer dus hij droogt snel op. Omstreeks deze tijd is Jan Bliek begonnen met het organiseren van allerlei verschillende themafeesten in Park. Vanavond kan Rob zich ook meteen wassen want er is een flinke schuimparty.

Binnen weet ik niet wat ik zie, iedereen zit onder het shuim! Dit is echt een waanzinnig feest en ik kom nu ook eindelijk wat bekenden tegen. Als Rob tijdens het draaien ineens de ballad draait van "Love u more" staat de hele zaal op zijn kop.Het is echt heel tofdat dit gewoon kan hier. Voor mij is dit de mooiste tijd van Park. Al die mensen die ook deze tijd hebben meegemaakt zijn getuige geweest van een hele cultuurverschuiving in de house. Als Ludie even later Rob wilafwisselen als DJ staat Rob raar te kijken, maar Ludie heeft maar weinig problemen om de zaal vol te krijgen en hij wordt al snel geaccepteerd als vaste Park-DJ. Nummers als "Get down everybody" van Holy Noise en "Loving You" (de welbekende bootleg) zijn echt helemaal van deze tijd. Ook komt er elke maand een boot uit Engeland. Vanuit de Parkkade komen dan allemaal mensen met witte handschoentjes en petjes op naar Park gelopen. De hele nacht staan zij hier te breakdancen op onze nieuwbeat en hiphouse. Al snel proberen wij hen na te doen e we geven er een kleine wending aan. Het gabberdansje is geboren! Er komen ook regelmatig volle bussen uit Duitsland en belgie. Om vijf uur besluiten we verder te gaan, want onze tijd begint te dringen. Gelukkig wordt besloten om nog even in 1992 te blijven.
We komen er achter dat we een groot probleem hebben. Het kastje van de tijdmachine doet het niet meer omdat het door het schuim nat is geworden! Na lang zoeken heben we iemand gevonden die het voor ons kan maken. Als het klaar is gaan we naar de avond voor Sinterklaas, vrijdag 4 december 1992. Bij de deur staat een vette rij! Vanavond is `Nightmare at the park`. Er is een optreden van Holy Noise, Serminator en de Euromasters. Bovendien gaan Rob en Ludie vanacht hun eerste plaat opnemen, namelijk `The Beat is Flown`. Als ze hun witte overals aantrekken merk ik dat het geluid extra hard staat. Paul Elstak draait superstrak en hij zorgt er met z`n beukende platen voor dat m`n oren, die door al die tijdtripjes dicht zijn gaan zitten weer open springen. Ook het optreden van de Euromasters is echt heel waus, wat zijn zij maf zeg! Even later komen Rob en Ludie aangelopen Rob heeft een gasmasker opgezet, de dansvloer wordt vrijgemaakt, de 909 geinstalleerd, de microfoon getest en het optreden kan beginnen. Tijdens dit waanzinnige live-optreden staat Parkzicht te schudden op zijn grondvesten. MC Joe en DJ Rob zijn compleet op elkaar ingespeeld en dat is mischien wel de reden dat deze plaat nog jaren daarna te horen is. Ik zie opeens een flyertje met `The four longest fucking days of your fucking house life`. Dat lijkt me wel wat! Het is het vierjarig bestaan van Parkzicht en wordt gehouden in April 1993.

We worden die tijdtripjes nu wel een beetje zat, elke keer kom je weer heel ongelukkig terecht en het verbaast me dat we nog niets gebroken hebben. Ook de vermoeidheid slaat toe, want Ludie staat uitgebreid te gapen.

In eerste instantie denkt ik dat Rob weer een fout heeft gemaakt en dat we in de 18e eeuw zijn terecht gekomen, maar niets is minder waar. Het thema van vanavond is Lodewijk de 14e. Berucht en befaamd door zijn bizarre feesten aan het hof, maar Parkzicht kan het beter en dat blijkt. Veel mensen lopen gekostumeerd rond en bij de deur krijgen we een gratis masker! "Sensuary of Love" van Zahna is op dit ogenblik een echte hit. De muziek wordt al wat sneller en ook de tijd vliegt voorbij. Zaterdag worden we meegenomen in een ultime housetrip en gaan we zoals we nog nooit gedaan zijn. Rob zorgt samen met een aantal Belgische top-DJ`s voor een onvergetelijke nacht. Op de dansvloer staat een meisje met een lange jurk te dansen, ze ziet er erg dronken uit. Rob kan zijn ogen niet van haar afhouden, ze staat een showtje te geven met een bierflesje. Opeens verdwijnt het flesje, echt in een keer weg!! House krijgt op het ogenblik meerdere wendingen. Zondagavond krijgen we eengozonde dosis happy house op ons afgevuurd en maandagavond zijn we Ludiekwijt, even later vinden we hem slapend in een hoek terug. Het is vanacht Candelight Night en iedereen die nog puf over heeft kan vanavond een beetje relaxed nasidderen bij gezellig kaarslicht. Er is nog zoveel wat ik wil zien, Maar ik heb nog maar een nacht te gaan. Dit is echt eel moeilijk kiezen. Ik heb een stapeltje flyers onder mijn neus gekregen en ik zie er twee waar ik toch wel heel graag naar toe wil. De eerste is 'Horror & Ghosts' waar het mogelijk is om een tour te maken door het horrorgedeelte van Parkzicht. Onder begeleiding van een gids kun je in groepjes van zes gaan griezelen in alle gangen en kelders van dit monument! De tweede is 'Darkravers hakke birthday party', deze nacht ligt nog vers in mijn geheugen en hier zou ik graag nog een keer willen kijken. Ik kies dan ook voor Darkravers verjaardag.

Het is 1994 en Park heeft zijn hoogtpunt bereikt. Hits als "Fuck Martine" van Neophyte, "We gonna get this place" van Too fast for mellow en "Boys interface" van DJ Rob vieren hoogtij. Iedereen die binnenkomt krijgt een hamer en een spuitbusje waarmee je elkaar onder de plastic slierten kan spuiten. Het is echt heel gezellig, Steve krijgt een plaat cadeau waarop allerlei stukjes van een antwoordapparaat zijn gezet van collega DJ`s uit binnen- en buitenland die hem feliciteren. Gizmo heeft van deze stukjes een leuk geheel gemaakt. Iedereen is er, 'all the Dutch Allstars', het is te gezellig, maar onze tijd dringt. Hier zal het feesten doorgaan tot in de vroege uurtjes, maar voor ons zit het erop. Als we even later terug zijn in 1997, flitst alles nog een keer als een film in mijn hoofd voorbij. Rob: "Ze hebben 'Alles naar de klote' gemaakt, maar 'Alles gebeurt in Parkzicht' had vast een oscar gewonnen. "En daar ben ik het zeker mee eens. Het is jammer dat we niet meer kunnen zien, maar dan had ik waarschijnlijk het hele blad volgeschreven met verhalen over Park, er is zoveel gebeurd daar. Mischien mogen we ooit nog wel eens een keer met de tijdmachine op stap.

Er is een fout gemaakt waar helaas een hele grote groep onder moet lijden. Parkzicht is nu een groot muizenhol en gaat waarschijnlijk nooit meer open! Bedankt, Burgemeester Peper!

De themafeesten die Jan Bliek in Parkzicht organiseerde zijn later door vele geimiteerd. Soms werd er een volle week getimmerd en verbouwd. Minstens een keer per maand was er een ander thema. Parkzicht is verbouwd geweest van flipperkast tot snoepfabriek. Er werden schuimparty's, SM-party's, dinosaurusparty`s en zelfs Japanse Kodofeesten georganiseerd. Als er dan zo`n feest werd gehouden dan was er echt aan alles tot in de kleinste details gedacht. Zo kreeg je bij een Black-out party bij de deur van die lichtgevende staafjes en kon je bij een Mushroomparty als een kaboutertje een kopje paddestoelenthee drinken. Je kon het zo gek niet bedenken of het is wel in Park geweest. Een ding is zeker. Jan Bliek heeft vele mensen onvergetelijke nachten bezorgd.

Met dank aan Laila Akkermans en THUNDER MAGAZINE voor dit formidabele stuk.
HARDCORE WILL NEVER DIE!!
Josjie

Bericht door Josjie »

idd formidabel

echt wel wijs geschreven :-)
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2007, 14:28

Bericht door laila »

dank je wel ik wil dit verhaal ook graag op de parkzicht hyves maar het lukt me niet kan iemand me helpen..gr laila
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten