Club X of Nix!

Het forum van Club X in Wuustwezel
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Club X of Nix!

Bericht door poehaaaaa »

Het was te verwachten dat er geen berichten in het Club X topic zouden staan. Club X was een hardcore club, de enige in de lijst hier met Belgische discotheken.

Ik heb vanaf eind 94 tot half 97 in Club X gezeten. Schat dat ik er zo’n 100 keer geweest ben, dus ik kende de zaakjes door en door. X was een vrij grote discotheek, capaciteit 2000 man. Ik vermoed dat er op deze site foto’s zullen komen te staan van X. Foto’s doorgespeeld via DJ Francois.

De naam is afkomstig van het radiostation Channel X. Die naam is dan weer afkomstig van de formatie Channel X http://www.discogs.com/artist/Channel+X, mmv Praga Khan, Jade 4U etc

Begin 95 is er een razzia geweest waardoor het een paar maanden gesloten werd. Tijdens die periode werd de boel verdergezet in Qu (Brasschaat). Een klein donker kotje. Herinner me nog dat op de deur gekrast stond: “Ga hard of ga niet!� LOL. Enfin één zotte bende.

Rond mei 95 ging de X in Wuustwezel opnieuw open. Als nergens anders stond alles in het teken van de pillen. De security was, schat ik, zo’n 25 man, heel de nacht op zoek naar pillen en speed. Als ze er één gevonden hadden, bam direkt met een stuk of vijf erop af. En het was idd wel een pillengedeal en geslik van begin tot einde. Mja, een pil of 3 werd door de vingers gezien, ge moest ze enkel afgeven aan security. Security was onder leiding van Rudy de Loos, berucht figuur uit het Antwerps portierleven, maar heeft zich nr het schijnt doodgereden op z’n moto.

De ster was in die tijd DJ Yves. Hij speelde altijd hardcore in de grote zaal. Die kon verdomme mixen man. Hij legde een plaat op en twee seconden later zette hij al een perfecte mix, ni te doen. We kwamen altijd al toe rond een uur of 10. Rond 11u30 ging den boven open en ik moet zeggen ik heb heel wat uren op die balustrades gestaan PFFF. In de kleine zaal werd wat zachter gedraaid door MCT (95-97). Yves draaide lang in de Zzino (Tilburg), maar draait opnieuw in de heropende Club X in Tilburg.

Heel in het begin kwam Peter van de Confetti’s daar een showke geven  ook wel beter bekend als Mister X. Jammer genoeg scheelt er vanalles aan die kerel, weet niet wat die tegenwoordig doet. Jambers heeft indertijd daar nog in den X komen filmen, maar ik weet al ni meer goed wat het onderwerp van die reportage was.

Rond 1995 en 1996 was toch wel het hoogtepunt. Om 22 à 23u moest ge toch wel minimum 30 minuten aanschuiven om binnen te geraken. Maar meestal was dat wel gezellig omdat die Nederlanders altijd wel in zijn voor een babbel. En zeker als….euh idd ja

Plezanste was in de zomer als het terras open was, iedereen chillen, babbelen met elkaar. Ook de WC-dames waren bekend omdat ze altijd supervriendelijk waren. Ze verkochten er lolly’s. iedereen met zo’n lolly in z’n mond rondlopen, inclusief zonnebrillen met X stickers, petjes met X stickers etc etc.

Eén van de opvallendste zaken was de sfeer onderling: hoewel de muziek hard was, iedereen strak stond etc heb ik er nooit één gevecht gezien. Was trouwens typisch voor de gabberscene in die tijd: iedereen handjes schudden, excuseren als je iemand stootte: 1 familie!

Een leuke anecdote was tijdens de avond dat ze binnen opnames gingen doen voor een videoclip. Ze sloten de deuren om naar het terras te gaan (waarom weet ik ni). Iedereen die buiten op het terras zat (inclusief mezelf) dacht dat er opnieuw een razzia was, megapaniek natuurlijk. A ja wa wilt ge als ze ineens alle deuren overal dichtslagen!

Het sluitingsuur in die tijd was 4 uur. Best wel vroeg en het was er altijd nog volle bak. Laatste plaatje, licht aan, licht uit, nog een nummer, licht aan, en dan iedereen nr buiten. Het is een week of 10 na elkaar dezelfde nr’s geweest: die 2 van Club X – The Sequel http://www.discogs.com/release/137389 Eerst Lalala en als allerlaatste Dance, Trance & Move. Daarna met z’n allen nr buiten en richting Belize in Vosselaar (later Atmoz, nu Mystique). Na 5u moest je daar immers geen inkom meer betalen!

Kortom, Club X was een hardcoretent met ongekend succes. Veel pillepakkers, maar een unieke vriendelijke sfeer, althans tijdens de happy hardcore periode.

Het huidige management probeert nu de heropende Club X in Tilburg levend te houden door constant te verwijzen naar The Legend in Wuustwezel, maar de glorietijd is over. Sfeer is veel grimmiger geworden, veel extreem-rechts volk, vechtpartijen etc. Nee niks meer voor mij…..

Indien er hier nog mensen zijn die hun tijd er ooit hebben doorgebracht hoor ik het graag.
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Mike Vee

Bericht door Mike Vee »

Tussen Club X toen en nu heeft Yves nog even Kozmoz open gehouden, was nog in Cherry Moon resident en is zelfs een paar jaar gestopt met dj'en. Maar tegenwoordig staat die weer op een aantal van de grotere feesten in NL.

Was het niet met veel problemen (rechtzaak over contract ed) dat die in Club X vertrokken is, of verwar ik het nu met een andere club/dj ?
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

Mike Vee schreef:Tussen Club X toen en nu heeft Yves nog even Kozmoz open gehouden, was nog in Cherry Moon resident en is zelfs een paar jaar gestopt met dj'en. Maar tegenwoordig staat die weer op een aantal van de grotere feesten in NL.

Was het niet met veel problemen (rechtzaak over contract ed) dat die in Club X vertrokken is, of verwar ik het nu met een andere club/dj ?
Reden van vertrek in X weet ik niet

Kozmoz was aanvankelijk een succes, maar dat duurde niet lang

Jammer dat de Cherry naar hardcore was overgestapt, zwarte bladzijde in de geschiedenis van de club

Yves draait oa op Nightmare in Rotterdam 11/12/04

zeer sympathieke kerel en technisch hoogstaand :wink:
UNDERGROUND WILL SURVIVE
R.G (Leroy)

x

Bericht door R.G (Leroy) »

Effe kijken of t werkt....
Harde Kern

Bericht door Harde Kern »

die 2 toiletdames werken nog steeds in een hardcoretent in Belgie !!
ze staan nu al weer 4 jaar in the Wall in Weelde.
R.G (Leroy)

Bericht door R.G (Leroy) »

Beste oude X gangers,
we moeten wel een onderwerpje aanspannen anders kunnen we nergens over lullen. een van de eerste keren dat ik in club-X kwam is geweest in september 1994. Mijn vrienden kwamen er al eerder, en vertelde mij dat het daar helemaal te gek was. Ik lag op dat moment in het ziekenhuis met 2 gebroken benen dus voorlopig toen nog geen X voor mij. Later dat jaar ben ik mee gegaan en ben ik helemaal verslingerd geraakt aan die tent. Week in week uit zijn we er gekomen, jaren aan een stuk. Met uitzondering van begin 1995 i.v.m de razzia. Moet je nagaan dat wij er een uur en 15 minuten moesten rijden. Wij wonen op het randje van limburg (nl.) dus eigenlijk een beetje reserve belgen vandaar denk ik. Ik kon het ook altijd met iedereen prima vinden daar, waarschijlijk van de knakkers maar wat maakte het uit. Ik was wel meer een dans type mn maten lagen altijd met jan en alle man te zwetsen in de wel bekende (rooie) bankjes. de kleine en grote zaal waren toen nog 1, ik bedoel qua muziek. Lekker de hele nacht dikke vette Bonzai stampers. Ik ben nu nog gek op die house. Bonzai is voor mij altijd de ideale muziek geweest.
Wordt vervolgd........ :D
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

Ja, die bankjes boven in X, als het wat te hard ging was daar de plaats om wat op adem te komen :wink: :wink:

Die berichtjes op djyves.nl hebben ook niet veel suc6 blijkbaar, er komen er hier veel kijken, maar niemand pent iets neer :roll:
UNDERGROUND WILL SURVIVE
R.G (Leroy)

Bericht door R.G (Leroy) »

Hey Poohaaa,
Hadden ze boven ook bankjes? Volgens mij zaten jullie altijd boven of niet? Ik ben 98% van de daar versleten tijd beneden geweest. In het begin dat we daar kwamen ergerns laat in 1994 stonden we altijd in de kleine zaal meteen vooraan voorbij die lange bar in de hoek, je had daar ook die 2 zitjes en die lange bank. Ik liep altijd maar wat in de rondte te spacen, heerlijk was dat. lekker bewegen op de muziek. Ik vond de security wel een beetje overdreven de meeste tijd, dat waren echt jagers.
Maar mij pakte ze niet. Ik heb wel 148 keer m'n zakken uit moeten laden
1 keer hebben ze me trouwens wel gesnapt, maar dat was de schuld van mn maat. Die gooide een pilletje weg toen hij die portier aan zag komen.
Ik moest toen ook mee, in een of ander donker hok. Daar werd ons even duidelijk gemaakt dat dat daar niet de bedoeling was. Ik had toen zoiets van ik moet mn moeder gaan bellen dat ik de eerste paar maanden niet naar huis kom. Wij kwamen gelukkig met de schrik vrij. Het was tenslotte in het prille begin, ik was een jaar of 19 en ik vond mezelf al heel wat, maar niet op dat moment kan ik je vertellen. We zijn toen maar afgedruipt naar de parkeerplaats en in de auto aangekomen hebben we een flinke toeter gedraaid wat achteraf ook niet zo verstandig leek... word vervolgd.... :D
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

Huh? Natuurlijk hadden ze boven bankjes... boven aan de toog
Helemaal achteraan de grote zaal. Bij het binnekomen de trap op...

Wij stonden altijd op één van de 2 "balkons" boven de dansvloer, eigenlijk het rechtse balkon (rechts van je als je midden op de dansvloer naar de DJ kijkt (of keek :cry: )).

Mja, ook een paar keer apart genomen geweest door security. In feite was het altijd dezelfde, die dikke met z'n snor (en baardje? weet al nimeer).
UNDERGROUND WILL SURVIVE
R.G (Leroy)

Bericht door R.G (Leroy) »

Hey Poohaaa,
Je vroeg om een mailtje (yves gastenboek), die heb ik naar je verstuurd. Heb nog geen andwoord gehad.

Het heeft niet erg veel zin hier, dat is wel jammer.
En er valt zo veel over te vertellen.... klein voorbeeld, ik ben nog in clubX geweest toen het al lang gesloten was. (nog voor dj Francois)
best spooky was dat, ik was er alleen en het was er behoorlijk donker. met een zaklamp en wat schroevendraaiers en m'n fotocamera. Ik heb leuke souveniers.
o.a het munten bord, daar is er maar 1 van want er was maar 1 muntenverkoop. Gna gna gna :D

Ps. Heeft er iemand 3rth anniversary cd van clubX gemixed door Yves.
Daar is nergens meer aan te komen. mischien wil iemand een copie maken. tegen bataling natuurlijk.

Groeten.........
Edwin79

Bericht door Edwin79 »

He R.G

Heb je die foto's nog in normaal formaat die op de website van dj Francois waren heel erg klein!!

Ik heb ook een paar oude X flyers online gezet:

http://home.hetnet.nl/mr_1/100/club-x-w ... flyersxjpg

En ook een paar X wallpapers gemaakt:

http://home.hetnet.nl/mr_1/100/club-x-wallpaper
R.G (Leroy)

Bericht door R.G (Leroy) »

hey Edwin,

Mooie wallpapers zeg!! vooral die "Remember the oldschool". Ik heb wel wat foto's voor je als je wil je moet me maar even laten weten wat je zoekt,

Groeten Roy.....
Josjie

Bericht door Josjie »

ik heb alle foto's van dj francois... em heeft ze mij paar maand geleden doorgestuurd op msn.
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

cooooooooooool wat een leuke wallpapers :!:
UNDERGROUND WILL SURVIVE
R.G (Leroy)

Bericht door R.G (Leroy) »

Hey Josjie,

Welke foto's heb je van francios? Die op zijn site staan?
Of X in levende lijven?

Roy.... :?:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast