club x video op youtube

Het forum van Club X in Wuustwezel
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

Club X was zo'n tent waar echt 100% van het volk uit liefde voor de muziek, de unieke sfeer en de DJ kwam. Al ge niet volledig zot was vd muziek, kwam ge daar toch gewoon ni binnen zeker :twisted: Ben in veel clubs geweest, maar de dingen die ik in X gezien, nope, verre van ergens ander gezien. Noem mij bv eens een discotheek met een security en buitenwippersploeg van ca 25 mensen (dus barpersoneel exclusief)! En die hadden de handen vol zenne! En toch sloot da spel altijd om 4u hé, met nog 2000 man aanwezig...
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

Ikzelf ben er ook nooit geweest maar de tijd heeft blijkbaar wel duidelijkheid gebracht dat Club-X iets héél speciaal moet geweest zijn.

Mijnen baas is jonger dan ikzelf en die heeft er vroeger ook gezeten. Ik kan die mens totaal niet wijsmaken waarover het gaat, ontspoort in electronic dance laat ons zeggen waarbij de essentie ver te zoeken is. Die vallen uit de lucht als ge over Detroit, Chicaco, Acid house, Techno, mnml praat, toch beweren ze dat ze grondleggers zijn... Zijn verhalen lijken me weinig aantrekkellijk ma soit, als ik hier dan lees moet het daar wel een sfeertje geweest zijn. Als ik hier dan hoor dat ge muziekliefhebber moet zijn om naar Club X te trekken stel ik mij sterk vragen bij.

De compilaties van Club-X zijn ook echt men ding niet, iewat te vergelijken met hardcore, jump, gabber. De cd2 is dan meestal wel men ding maar ik vraag me dan af of deze muziek daar dan ook te horen was en wanneer dan, of mogelijk was dit eerder een zet om de cd verkoopbaar te maken voor een breeder publiek.

De eerste Thunderdome onlangs nog opgelegd en dat is echt vette hardcore! Bonzai was gelijktijdig en dit was dan meer mijn gerne. Channel X was veruit de enige radio die we konden ontvangen in Aalst en heb er massa's cassetten van dedubt, jammer dat ze verdwenen zijn. Heb nog 1 liggen en ik lag onlang strike bij het horen ervan… Haal De Koeien Van Stal, Haal De Koeien Van Stal Ahoe Ahoe Ahoehoe!!! Man man ik lag strike, kent iemand de titel toevallig? Dat ik daar nog naar geluisterd heb... VET! :D :oops:

Ikzelf als grotendeels Cherry Moon Educated te zijn denk soms raar van die jumpstyle, wijle stonden vroeger ook steeds te jumpen en ik vraag me dan af of dit iets met hedendaagse jump te maken heeft...? Ik hoop van niet aangezien volgens mij de Jump en Gabber iets te plattjes is gemaakt maar iedere generatie zijn muziek zeker. Begin jaren '90 was de muziek ook redelijk hardcore en na jaren zien we ook dat Speedy J (Public Energy - Three O' Three ) onmisbare cult dance is geworden. Dan nog te zwijgen van zijn Pullover die naast andere werken van hem niet op het Plus-8 van Richie Hawtin verschenen is. (btw Richie Hawtin is a master in dance!) Holland en België hadden beide vette dance en ieder van ons die die tijd heeft meegemaakt was er ook gek van. Pong Poing Poing, Dominator, James Brown is Dead, Dildo Dildo, Amok, Ramirez, Desperation - Our Reservation niet te vergeten,... Dominator was trouwens eerst in Nederland uitgekomen waarna het een jaar later op R&S een mega succes werd. :-)

Deze had ik wel in men bakkie (en zijn trouwens te koop) :
Dilemma (2) - Erase Your Mind
Human Resource - Rave-O-Lution / Sick (Dominator Is Dead)
Italian Gangster - Brother Bell (12")
J'N'J - The Ballet (Johan Gielen)
A Homeboy, A Hippie & A Funki Dredd - Total Confusion
Mescalinum United - We Have Arrived (Remixes By Aphex Twin)


Over Parkzicht gezwegen want deze club rulde eind jaren 80 al en is oa de grondlegger voor hardcore! Dus ja Club X met hun geschiedenis stel ik me serieuze vragen bij! '93 het jaar van ClubX was de hardcore al lang dood voor mezelf. Een geluk dat ik de XTRO - Dikke Vette Pannekoeke en andere platte kak dus niet moeten horen heb :D De prijzen van sommige gabber platen swingen soms de pan uit dus ik vraag me wel es af waarom, moet toch een reden zijn...? Wat is trouwens de early cult gabber voor jullie Club X gangers…? Ik wil wel eens luisteren…

ff uit de site van Club X... http://www.club-x.org

Club-X één van de oudste party organisaties heeft een rijke geschiedenis. Wie kent hem niet die karakteristieke groene X. Op een autobumper, een lantaarnpaal of de platentas van een dj. Eind jaren tachtig begin jaren negentig is de groene X ontstaan uit de illegale piraten zender Channel X. Met krachtige illegale zenders was Channel X, dat 24-uur per dag stevige house draaide zowel in Nederland, België en zelfs in het noorden van Frankrijk, te ontvangen. Door de populariteit van Channel X werden als snel veel feesten ‘on tour’ gegeven in zowel Belgische als Nederlandse clubs waarbij o.a dj’s als Yves, en, de toen nog onbekende, Tiësto achter de draaitafels stonden.


...Oeps Tiësto...
...CUT...
...end of story for me...
:mrgreen: :twisted:
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Tiesto was inderdaad een gabbertje :lol: . Deze is een van zijn eerste releases, samen met Ghost op Bonzai Jumps http://www.discogs.com/release/167768

Je mag vooral de dingen niet door mekaar halen. Er is hardcore en hardcore. Sommigen noemen Furax ook techno, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

Als ik in mijn bakken hardcore terugvindt dan is dat zeer summier omdat ik het als genre niet echt volgde (wegens niet goed genoeg naar mijn smak). Ik haalde er wel wel af en toe releases uit die ik wel kon appreciëren (zoals bvb Riot Squad of Biochip C), maar 't zal heel weinig zijn. De Thunderdome cd's heb ik indertijd ook gekocht, maar die waren snel weer verpatst. Ook daar 't zelfde. Hier en daar een goed nummer, maar voor de rest bagger (dat was ook de bijnaam die wij aan gabber gaven :mrgreen: )
Op die compilaties worden alle dingen echter onder één noemer gesmeten en dan is dat voor de massa vanaf dan gedefinieerd.
Een plaat als "hells bells ep" van BioChip C kan ik nu nog opzetten. Gimmick platen en commerciële uitbuitingsprut à la dikke vette pannekoeken (is trouwens geen hardcoreplaat) en alles naar de klote (da's het nummer met de koeien die van stal moeten) kunnen hoogstens nog een glimlach en een "what were we thinking???" opwekken.
Net als de new beat is hardcore en gabber geridiculiseerd geweest door de commercie.
http://www.discogs.com/release/311432 need I say more? ;-)
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

keimi schreef:Ikzelf ben er ook nooit geweest
Ik heb hier al enkele keren duidelijk gemaakt dat ge er zou moeten geweest zijn om te kunnen oordelen dus ja...
keimi schreef: Als ik hier dan hoor dat ge muziekliefhebber moet zijn om naar Club X te trekken stel ik mij sterk vragen bij.
Ge doelt waarschijnlijk op mijn opmerking. Ik heb niet gezegd dat ge muziekliefhebber moet zijn om naar Club X te trekken, maar wel dat ge er ni binnen kwam als ge die muziek niet graag hoorde. Muziekliefhebber zijn is in mijn ogen ook wat anders dan heel de dag gabber luisteren.
keimi schreef: De cd2 is dan meestal wel men ding maar ik vraag me dan af of deze muziek daar dan ook te horen was en wanneer dan, of mogelijk was dit eerder een zet om de cd verkoopbaar te maken voor een breeder publiek.
Had ge er geweest, had ge geweten dat in de 2e zaal ALTIJD de (wat nu zo genoemd word) early hardcore gedraaid werd, niet de happy toestanden. Dus het gaat niet enkel om verkooptruk.
keimi schreef: De eerste Thunderdome onlangs nog opgelegd en dat is echt vette hardcore!
Het is een feit dat Club X niet groot geworden is in die tijden idd, maar wel iets later.
keimi schreef: Haal De Koeien Van Stal, Haal De Koeien Van Stal Ahoe Ahoe Ahoehoe!!! Man man ik lag strike, kent iemand de titel toevallig? Dat ik daar nog naar geluisterd heb... VET! :D :oops:
En daar hebt ge dan wel interesse voor? :mrgreen:
keimi schreef: '93 het jaar van ClubX was de hardcore al lang dood voor mezelf.
Als voor u in 93 de hardcore al dood was hebt ge het grootste gemist. En ik bedoel dan evengoed de evolutie rond begin jaren 2000. Hardcore ging toen net terug underground en vraag elke NL hardcorefan hierover maar.
keimi schreef: de toen nog onbekende, Tiësto achter de draaitafels stonden. [/i]
...Oeps Tiësto...
...CUT...
...end of story for me...
Was enkel het 1e jaar, maar ik snap dus ni hoe ge kunt denken dat Tijs Verwest ook op dat moment platte trance aan het draaien was? Het is ni omdat iemand nu $$$ verdient dat ze ni kunnen draaien hé. Kijk naar Regi en Wout, die speelden ook de pannen van het Illusiondak vroeger hé. Maar aub geen Tiesto discussie want dan zijn we vertrokken voor 20 pagina's :bom:
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

tomaz schreef:Net als de new beat is hardcore en gabber geridiculiseerd geweest door de commercie.
http://www.discogs.com/release/311432 need I say more? ;-)
Inderdaad! Kijk naar Paul Elstak. Die ging destijds ook voor het geld en op Nightmare in Rotterdam is hij door heel de Energiehal uitgejouwd. Denk maar niet dat het gabberpubliek zo blij was met die evolutie. Maar als de weg nr het geld openligt....Eind jaren 80 ging niemand voor het geld maar vanaf de electronische muziek begon door te breken midden jaren 90 hebben er niet veel getwijfeld om de weg naar de $$$ te volgen hoor. Ook de grondleggers.
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Elite Club Owner
Berichten: 1091
Lid geworden op: 26 jul 2006, 13:38
Locatie: Gent !!!

Bericht door dj_neo »

Tiesto was vroeger idd alles behalve een trancer.
Ik dacht zelf dat ik gelezen had dat hij eens in de Cherry Moon naar Sven Väth ging en toen beslist heeft dat hij DJ wou worden. :D
Armin van Buuren: "Trance expresses a universal feeling, a feeling of warmth and freedom. That’s why people lift their hands while dancing. For some reason the Netherlands have some artists who express that feeling, but actually it’s the Belgians who deserve all the credit. You guys smoothed the path for us years ago."
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

poehaaaaa schreef: Als voor u in 93 de hardcore al dood was hebt ge het grootste gemist. En ik bedoel dan evengoed de evolutie rond begin jaren 2000. Hardcore ging toen net terug underground en vraag elke NL hardcorefan hierover maar.
Dat is een feit... omdat Franky Jones bij Enterprise de hardcore toch wat volgde zag ik daar redelijk wat passeren en af en toe zaten daar weer heel sterke dingen tussen.
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

ik ben tegenwoordig de plaatjes die ik leuk vond toen ik in X kwam, terug wat aan't aankopen .. gewoon omdat ik het soms lekker klinkend vond ..

het zijn dan wel meer de bekendere zoals 'drunken piece of shit', 'don't deny the beat', dus de dingen van cd2 werden daar wel degelijk gespeeld

het was een apart sfeertje daar, dat kan je wel zeggen ..

en ik heb nog zo'n t-shirt en 2 drankjetons liggen thuis
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

poehaaaaa schreef: Ik heb hier al enkele keren duidelijk gemaakt dat ge er zou moeten geweest zijn om te kunnen oordelen dus ja...
Daarom dat ik ook mijn reply begin met dat ik er nooit geweest ben.
Ik ben er mij ook van bewust dat het erg leuk moet geweest zijn en dat je iets gemist zou kunnen hebben kwa sfeer.
poehaaaaa schreef: Ge doelt waarschijnlijk op mijn opmerking. Ik heb niet gezegd dat ge muziekliefhebber moet zijn om naar Club X te trekken, maar wel dat ge er ni binnen kwam als ge die muziek niet graag hoorde. Muziekliefhebber zijn is in mijn ogen ook wat anders dan heel de dag gabber luisteren.
Zo scherp bedoelde ik het ook niet hoor en had het zeker en vast niet op jou of op uw uitspraak maar had het gewoon over ClubX en de hardcore/gabber. Dat je ergens niet binnen komt als ge die muziek niet graag hoorde is vanzelfsprekend denk ik, of dan gaat ge er toch niet elke week gaan zitten.
poehaaaaa schreef: Had ge er geweest, had ge geweten dat in de 2e zaal ALTIJD de (wat nu zo genoemd word) early hardcore gedraaid werd, niet de happy toestanden. Dus het gaat niet enkel om verkooptruk.
Ok, is maar een vraag die ik stelde
Ik vroeg verduidelijking of die muziek er gespeeld werd en heb ze nu in heel duidelijke taal gekregen, ja en in de 2de zaal dus ;-)

keimi schreef: '93 het jaar van ClubX was de hardcore al lang dood voor mezelf.
poehaaaaa schreef: Als voor u in 93 de hardcore al dood was hebt ge het grootste gemist. En ik bedoel dan evengoed de evolutie rond begin jaren 2000. Hardcore ging toen net terug underground en vraag elke NL hardcorefan hierover maar.
Weet ik wel dat hardcore bleef verder bestaan. Voor MIJ was het toen dood, Belgian Techno lag me gewoon veel meer. Heb ook al meerdere gesprekken gehad met hollandse hardcore vrienden, het gevoel van iets gemist te hebben... ik denk van niet hoor ;-)

keimi schreef: de toen nog onbekende, Tiësto achter de draaitafels stonden.
poehaaaaa schreef: Was enkel het 1e jaar, maar ik snap dus ni hoe ge kunt denken dat Tijs Verwest ook op dat moment platte trance aan het draaien was? Het is ni omdat iemand nu $$$ verdient dat ze ni kunnen draaien hé. Kijk naar Regi en Wout, die speelden ook de pannen van het Illusiondak vroeger hé. Maar aub geen Tiesto discussie want dan zijn we vertrokken voor 20 pagina's :bom:
Zei ik dat Tiesto er trance draaide, en dan nog platte, dacht van niet...?
en ook niet dat Tiesto niet kan draaien...?
Ik kan veel luisteren hoor, ook commercieel als het moet maar Tiesto interesseert me geen bal! Dat die gast op de Avenue in New York mag gaan draaien met oudejaar heeft het bij mij verknalt. Goeie marketing en veel poen daar ligt het em aan volgens mij. Paul van Dyk en andere die het trance gerne ingedoken zijn krijgen nog steeds men respect...
... Tiesto please make some tea...

Betreft Wout, Regi,... Jep I know, das ook de muziek waar mijn collega nu naar luistert. Vorige week op weg naar Duitsland een ganse Wout mix gehoord en viel eigenlijk best mee maar ga er mij niet in verdiepen.
In elk geval krijgen deze mensen van mij meer respect dan Tiesto ;-)



>>>
Het mag al eens wat platter gaan ook voor mij, dit hoort bij de (de)evolutie als moet ik er niet op uitgaan. Ikzelf hou me ook niet dagelijk bezig met quality sounds maar weet dat er tot 40% mooie dingen in te vinden zijn, net als bij de gabber/hardcore/jump...

Ik wou enkel wat verduidelijking van hoe, wat en wanneer en de link met hollandse scene. Die platen die Tomaz aanhaalt zijn niet echt ClubX dacht ik? Duits... mja duits is geen gabber/hardcore voor mij. Duits krijgt bij mij nog steeds een stapje voor op holland :mrgreen:

Club-X één van de oudste party organisaties heeft een rijke geschiedenis... tsss... allé dan maar, ik zal het maar geloven zeker.

één van de oudste party organisaties heeft een rijke geschiedenis

yeah right, man man, wie heeft dat op hun site durven zetten :mrgreen: :twisted: :oops:

Respect voor Club X en de gabbers maar er is nog meer dan dit...
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

Jammer dat de legendary cd's er niet meer zijn.
Ik zou wel eens een top 20 quality ClubX hardcore willen beluisteren.
Heb het zelf ook graag hard en ben er zeker van dat Club X goeie sounds had!

De cd's liggen me nu minder se, is toch duidelijk een verschil tss cd1 en cd2 van Club X dus dat hadden ze zelf toch ook door wat mainstream was en niet... ;-)

Een cherry moon cd, 1, 2 of 3 is puur en onversneden wat er in de club gespeeld werd!

De sfeer en de sound die er was zal wel uniek geweest zijn, geen twijfel aan!
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

neemt u een tapeke van X anno '92 - '93

zegt toch genoeg ..
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

kan me de cd's niet onmiddellijk meer voor de geest halen, maar weet wel dat wat op de eerste edities stond, nauw aansloot bij wat er effectief gespeeld werd. Keimi, als ge wilt bezorg ik u wel een setje of 30 van X, periode (94-96), maar zo ver wilt ge ni gaan zeker ;)
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

poehaaaaa schreef: Keimi, als ge wilt bezorg ik u wel een setje of 30 van X, periode (94-96), maar zo ver wilt ge ni gaan zeker ;)
jawel, jawel, dat is zeker een goed gedacht maar was er zelf nog niet opgekomen om eens wat te downloaden. Een tape van anno 92-93 zoals bouq zegt dat is interessant omdat dit de clubsound bepaald heeft denk ik en cd's brengen ze meestal uit als iets in zijn topperiode zit.

Eén goeie van 94-96 mag je mij steeds doosturen, ben nieuwsgierig en verwacht eigenlijk al iets als op hun cd2 maar dit is niet wat ik zoek. Op cd1 staat amper iets dat me bekend in de oren klinkt, das interessant om daar wat prachtnummers tussen te vinden. http://www.discogs.com/release/208942

En wie waren daar dan DE dj, enkel DJ Yves en later Ben?
Wie zijn ze... waar zijn ze...wat doen ze...
zoveel jaar later

feed me is ons motto :D
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

tomaz schreef:http://www.discogs.com/release/311432 need I say more? ;-)
:lool: :lool: :lool:
Man man nadat ik die tracklist gelezen had, heb ik mijn lenzen uit mijn ogen gewreven en ben van mijn bureaustoel getotterd. Omdat ik daar toch lag, bedacht ik dat ik evengoed mijn waarschijnlijk serieus bestofte lenzen kon zoeken maar ik schoot terug in een lachkramp, stootte mijn hoofd tegen de onderkant van mijn tafelblad en kreeg spontaan een bloedneus. Daarop heb ik de vier vodkaflessen, zesentwintig pintjes, twee asbakken en twaalf ten dele opgebrande kaarsen, een oud exemplaar van Artforum en de laatste editie van 'Acrotomophiliac' van mijn salontafel geveegd door er bulderend met mijn achterwerk tegen te stoten. Die lachbui ging echt niet over en om grotere schade aan mijn appartement te voorkomen, heb ik een vodkafles opgeraapt, het bodempje leeggedronken en uit de venster mijn mijn drie-hoge flat gesprongen. Toen ik lijdensweg van de trap terug naar boven doorstaan had en ik me met een bloedende elleboog in foetushouding op mijn bed nestelde, was het over. Tjongejonge...
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Dr. Poppers schreef:
tomaz schreef:http://www.discogs.com/release/311432 need I say more? ;-)
:lool: :lool: :lool:
:mrgreen:
voor wie de klik niet wil doen om te gaan kijken
Tracklisting:
1 De Mosselman Mossels (3:37)
2 Gabber Piet Hakke En Zage (3:01)
3 Gabberwijffie Klappus In Je Handjes (3:01)
4 Euromasters Alles Naar De Klote (2:48)
5 De Botterikken Marco Moet Je Poepen (3:08)
6 Gabbers Voor Gabbers Vandaag (4:25)
7 De Reefûrs Het Gabberdansje (3:26)
8 Hakkûhbar Gabbertje (3:02)
9 Condomius 1,2,3,4, Hoedje Van Plezier (2:54)
10 DJ Bom & MC Frits Vakantieman Gezellig! (4:11)
11 DJ Remoulade Ja, Ik Ken De Mosselman (3:38)
12 DJ Varkenspest & Slager Kees Woensdag Gehakdag (3:31)
13 De Hakkelaar Peppi En Cokie (3:03)
14 Kabouter Pilleslik Van Een Grote Paddestoel (4:04)
15 MHDH Gabberalfabet (1:26)
16 Snuif 'Ns In Dit Is Het Einde (2:24)
Ik vind Eddy Wally in de new beat versies opeens weer wat beter :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten