Channel X July 1992 opname

Het forum van Club X in Wuustwezel
djginod

Channel X July 1992 opname

Bericht door djginod »

Iemand interesse erin, of hebben we het al ??? Ik weet het niet meer precies,... ik hoor het wel !
djginod

Bericht door djginod »

Lagoas schreef:wat is dat
Dat was een (illegaal) radiostation in zomer 92, die (net als Lazer) 24 uur per dag alleen maar House uitzond. Channel X was de iets hardere variant op Lazer. Dit is dus een opname uit juli 1992 van mezelf !


Voor degenen die meer de oorsprong van Channel X en Club X willen weten:

Het verhaal van Channel X begint in 1992. Een Nederlander en een groepje afgedankte presentators van Radio Contact hadden de handen in elkaar geslagen en zouden programma's gaan maken voor een nieuw (nog op te richten) radiostation. Als roepnaam zou het station "Radio Kontakt" (met een K) gaan heten. De studio's werden gebouwd bij Radio Slow in Schoten, die toen uitzond op FM 106.3. De eerste testuitzendingen van Kontakt gebeurde via 108MHz. Via een straalverbinding werd het signaal richting Brecht gestuurd. Van daaruit zou een zender met een hoog vermogen het Kontakt signaal het land insturen. Maar de testuitzendingen waren maar van korte duur. Op nog geen paar uur tijd stond het BIPT in Brecht en werd de stuurzender meegenomen omdat deze de luchtvaartband zou storen.

Er werd meteen gezocht naar een andere oplossing en die werd enkele weken later ook gevonden. Er werden in de antenne in Schoten-Deuzeld 4 elementen bijgehangen. Inmiddels waren de plannen van Radio Kontakt opgeborgen en zou de nieuwe zender een house radio worden. De naam Z100 werd gebruikt als
testnaam op 99.6 FM. Het eerste resultaat was niet zo goed en dus werd er gezocht naar een andere lokatie.

Iemand wist een hoge zendmast staan aan het Scheldeboord-Hotel in Hemiksem. Er werd onderhandeld en na enkele weken zou de zender dan toch van start kunnen gaan. Inmiddels was ook een nieuwe naam boven water gekomen dankzij Michel Orthier. Het station zou "Channel X" gaan heten.

Afbeelding

Met een zeer hoog vermogen startte Channel X op 94.6 FM in stereo. Er werd gebruik gemaakt van Franse jingles zodat iedereen dacht dat het signaal uit Wallonië kwam. Het station werd enorm populair bij de jeugd en er werd ook een eigen dancing geopend, Club X. Later werd er ook nog een FM filiaal in Nederland geopend, zodat de zender ook in Nederland te beluisteren was. Channel X zou een zeer lange tijd in de lucht blijven tot dat het BIPT een razia organiseerde en de housezenders uit lucht haalde. Dat waren toen Channel X op 94.6, Lazer op 97.1 en 99.6 en Carat op 100.3MHz.

Na het ernorme succes van Channel X begon de organisatie een legale frequentie te zoeken. Die werd ook gevonden in Antwerpen via vzw Radio Stad. De radio die uitzond op 107.8MHz en toen eigendom was van Gazet Van Antwerpen was op dat moment niet meer in de lucht. Channel X kocht het station over en bracht de 107.8 terug in de lucht. Eerst trouwens nog even vanop de Boerentoren. Halverwege het gebouw hong een dipooltje uit het raam. Het gevolg was wel dat Channel X nauwelijks te ontvangen was.

Afbeelding

Er werd verhuisd naar het Tourist Hotel, waar ook een klein kamertje werd gehuurd. De 8 dipolen van de oude Atlantis stonden nog op het Tourist Hotel. Ze werden vervangen door 4 nieuwe dipolen en Channel X was opnieuw goed te ontvangen. Vanop diezelfde locatie is Radio Stad trouwens nu nog steeds te horen op 107.8MHz.
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:25
Locatie: Zottegem

Bericht door mr.nice guy »

zéér intressante informatie ;-) laat de rest maar komen zou ik zeggen ;-)
Afbeelding
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Inderdaad interessant, zo een echte radiozender had toch nog altijd iets meer dan een online radio.
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

in de tijd dat ze vanaf 94.6 uitzonden was er een tijd lang altijd dezelfde muziek te horen, dag in dag uit, altijd dezelfde 5 nummers of zo :lol:

wat een tijden hé, die channel X

op elk moment van de dag de beste muziek via je radio!
UNDERGROUND WILL SURVIVE
djginod

Bericht door djginod »

poehaaaaa schreef:in de tijd dat ze vanaf 94.6 uitzonden was er een tijd lang altijd dezelfde muziek te horen, dag in dag uit, altijd dezelfde 5 nummers of zo :lol:

wat een tijden hé, die channel X

op elk moment van de dag de beste muziek via je radio!
Zeker weten ??? Dat kan ik me eigenlijk niet herinneren. Ik weet wel dat dat gebeurd is op de 99.6 Daar zond lazer een tijdlang een cd uit van Serious Beats, volgens mij op de frequentie niet kwijt te raken aan een andere piraat :p :lol:
Club Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 apr 2006, 11:43
Locatie: Lierde (O.-Vlaanderen)

Bericht door Phonkalic »

Das interessant om te lezen! Thx for the info djginod! ;-)

Zo rond '94 à '95 was er ook eens eens iets gelijkaardigs dacht ik. In de grote vakantie zat ik bij mijn grootouders aan zee, en als we dan mee wa maten naar 't strand gingen pakten we altijd ne radio mee om te kunnen luisteren naar een house-post. Ma kan me de frequentie en naam van de zender niet meer herinneren...
Da was ideaal om tijdens een matchke strandvoetbal op te zetten :D

Gauw nog een vraagske... Zijn dat dan dezelfde mensen achter "Channel X" die nog platen gemaakt hebben? (kdacht da 'rave rythm' der 1 van was) 8)
c",) Vive la fête c",)
djginod

Bericht door djginod »

Nee, Channel X - Rave the Rhythm enzo hebben niets met de mensen van Channel X de radiozender te maken.

Channel X de groep = eigenlijk Praga Khan o.a. dus Maurice Engelen !!!! yeah, die man heeft heeeeeeeeeel veel betekent voor de house / new beat scene !!!

Rond 94 / 95 ??? Aan de zee ??? Het zou Lazer Northsea geweest kunnen zijn op de 104.5 !!! ??

Er heeft ook nog een tijdje op de 87.5 een piraat gezeten genaamd Trend FM !!! maar dat is rond 1997 geweest !
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

djginod schreef:
poehaaaaa schreef:in de tijd dat ze vanaf 94.6 uitzonden was er een tijd lang altijd dezelfde muziek te horen, dag in dag uit, altijd dezelfde 5 nummers of zo :lol:

wat een tijden hé, die channel X

op elk moment van de dag de beste muziek via je radio!
Zeker weten ??? Dat kan ik me eigenlijk niet herinneren. Ik weet wel dat dat gebeurd is op de 99.6 Daar zond lazer een tijdlang een cd uit van Serious Beats, volgens mij op de frequentie niet kwijt te raken aan een andere piraat :p :lol:
het zou kunnen ginod dat het van die frequentie was :-)
UNDERGROUND WILL SURVIVE
speedy

Bericht door speedy »

djginod schreef:Er heeft ook nog een tijdje op de 87.5 een piraat gezeten genaamd Trend FM !!! maar dat is rond 1997 geweest !
Trend FM zat in het Brusselse persoonlijk ken ik de persoon die achter die radio zat spijtig mocht dit liedje niet al te lang duren.
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:25
Locatie: Zottegem

Bericht door mr.nice guy »

channel X "aan de rand van de band" :D :D
Afbeelding
djginod

Bericht door djginod »

speedy schreef:
djginod schreef:Er heeft ook nog een tijdje op de 87.5 een piraat gezeten genaamd Trend FM !!! maar dat is rond 1997 geweest !
Trend FM zat in het Brusselse persoonlijk ken ik de persoon die achter die radio zat spijtig mocht dit liedje niet al te lang duren.
oooh, tof !!! Heb jij of hij er soms nog materiaal van ??? Ik heb hem dacht ik wel eens aan de lijn gehad, want je kon gewoon bellen !!
R.G (Leroy)

Bericht door R.G (Leroy) »

Effe een dj opmerking:

Heel goeie vraag van je Phonkalic, Ik heb er nooit bij stilgestaan waar ChannelX - Rave the rhrytm vandaan kwam. Weet ik dat ook weer. Wat en top plaat is dat trouwens!!

Leuk stukje over Channel X. Niks is meer zoals het was. Wij hadden destijds ook verschillend House piraten (90-99)

Er is niks meer van over....
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

Lagoas schreef:hoe zit het trouwens met de opname :evil:
http://www.legendaryclubs.be/viewtopic.php?t=3150
UNDERGROUND WILL SURVIVE
djginod

Bericht door djginod »

Helaas, ik heb geen filmje gemaakt, toen ik dat aan het opnemen was van de radio.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten