Burgemeester sluit dancing Circo Loco
Inval door politie onthult brandonveiligheid en druggebruik in afterparty-club
OVERMERE - De afterparty-club Circo Loco aan het Donkmeer in Overmere is door burgemeester Katja Gabriëls voor drie maanden gesloten, op basis van de drugswet en de miserabele brandveiligheid binnen het gebouw.
Voor de bewoners van het Donkmeer in Overmere was de dancing al langer een doorn in het oog. Pas om 6uur 's ochtends ging het café als een zogenaamde 'afterparty-club' open. Dancingbezoekers zakten daardoor in de vroege ochtend, als alle andere dancings in de omgeving al waren gesloten, massaal af naar Overmere-donk. 'Met alle gevolgen van dien, zoals overlast voor de bewoners', zegt de Berlaarse burgemeester Katja Gabriëls (Open VLD).
De buurtbewoners kloegen niet enkel over geluidsoverlast en verkeershinder, maar ook over heel wat vandalisme dat gepleegd werd door de bezoekers van Circo Loco. Ook voorbijgangers werden door de dronken feestvierders op straat lastig gevallen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat heel wat omwonenden tevreden zijn met de sluiting.
'Eindelijk is ingegrepen door de overheid, het was geen minuut te vroeg', antwoorden bewoners die uit angst voor represailles anoniem willen blijven. 'Drie maanden sluiting is een begin, al hopen wij dat deze zaal voor altijd gesloten wordt. In een toeristisch centrum als het Donkmeer hoort zo'n club immers niet thuis.'
De politie viel de club binnen samen met de sociale inspectie en inspecteurs van de overheidsdienst Financiën. 'De actie was al een tijdje goed voorbereid. De politie zette daarbij zo'n vijftig manschappen in. Die stelden heel wat inbreuken vast, wat ons voldoende redenen gaf om de dancing nu te sluiten', zegt burgemeester Gabriëls.
Over de details van de overtredingen en de hoeveelheid verdovende middelen die er werden aangetroffen, wil de politie van de zone Zele-Berlare verder niets kwijt. 'De vaststellingen van de politie rond druggebruik en het dealen van drugs vormden al voldoende reden om over te gaan tot een sluiting. Er werden echter ook heel wat inbreuken vastgesteld rond de brandveiligheid. Dat is meteen de tweede reden waarom werd besloten Circo Loco te sluiten.'
Deze maatregel van de Berlaarse burgemeester houdt ook in dat er nu een hoorzitting volgt met de eigenaar-uitbater van de afterparty-club. 'De opgelegde sluiting geldt voor drie maanden. Na de eigenaar te hebben gehoord, zullen we verder beslissen wat er moet gebeuren. Voorlopig kan dat niet, omdat de man op dit ogenblik in het buitenland verblijft', benadrukt burgemeester Gabriëls.
Ondertussen durven omwonenden met enige terughoudendheid praten over wat er de voorbije maanden aan het Donkmeer gebeurde. 'De bezoekers van de afterparty-club voelden zich blijkbaar de baas over de omgeving en deden hun zin', zegt een buurvrouw. 'Ik heb eens na één dag twee zakken blikjes, flesjes en andere rotzooi opgeruimd die de bezoekers hadden achtergelaten. Ook een jonge fietser die wat ruimte op het fietspad vroeg, werd hardhandig aangepakt met werkonbekwaamheid als gevolg.'
Ook de bootjesverhuurders hadden last van de bezoekers van de club. 'Dat ze van op de steiger op het Donkmeer stonden te plassen nog terzijde gelaten', zegt één van hen. 'Maar één van mijn boten is spoorloos verdwenen, waarschijnlijk op de bodem van het meer. Het heeft ertoe geleid dat ik veiligheidsmaatregelen heb genomen voor ruim 3.000euro om erger onheil te voorkomen. Voor mij is de sluiting een goede zaak en ik hoop dat de overheid inziet dat dergelijke clubs niet thuishoren aan het Donkmeer.'