Qua parties vond ik de vetste Rave Our Souls met Altern8 in de MOD.
Verder was Capital voor mij de ontdekking van het jaar ... de dj-set van Baldelli, Subscape-feestjes en de Switch-night blijven me zeker bij.
Een beetje vergelijkbaar naar line-ups en capaciteit is de Gentse Make-Up club (hoewel die vorig seizoen toch breder programmeerde): de Beatbox-avonden (Crookers o.a.) en de meer disco-gerichte feesten vond ik super ... ook hier opnieuw Danielle Baldelli!
10daysOff was niet echt memorabel dit jaar, hoewel het avondje met Robert(je) Hood er wel uitsprong. Dour-festival was OK.
Verder zeker het vermelden waard: het avondje Bocca in Destelbergen en Laurent Garnier in Silo vorig weekend.
Wie trouwens zegt dat er geen feesten meer zijn zoals vroeger moet in 2009 zijn oogkleppen eens afdoen en iets nieuws proberen, imho is er nog steeds keuze te over om je elk weekend te pletter te amuseren.
Waar ik wel weinig vooruitgang zie in het organisatie-leven is de vernieuwing naar licht/geluid/projecties ... hier in België moeten we het toch meestal nog hebben van leuk volk en goeie muziek (een paar uitzonderingen niet te na gesproken).
Ivm dat "leuk volk" toch ook ff vermelden dat ik de indruk heb dat het internet een steeds grotere invloed heeft op het echte sociale leven . Facebook, Partyguide, LC, Allnighters ... 't is nog steeds leuker om die mensen ook eens in het echt te ontmoeten. Opvallend veel nieuwe "partyfriends" 🙂 leren kennen dit jaar.
Qua muziek het ik genoten van de producties van Sebastien Tellier en de Midnight Juggernauts (hoewel dat een 2007-release is). Echt veel full-albums heb ik niet beluisterd, misschien is dat een trend die zich verderzet? Meer single-releases en minder albums?
De fidgetsound met rave-elementen van Hostage viel me dit jaar op ... maar ik besef maar al te goed dat dit geluid zo snel wordt gecopieerd dat ik het binnen de kortste keren ook weer beu zal zijn (net als het slepende geluid in Proxy's Raven).
2008 was ook het jaar van Aeroplane (Eskimo records blijft garant staan voor kwaliteit en de aandacht die ze in het buitenland krijgen is meer dan terecht) en Hercules and Love affair.
'k Denk niet dat 2008 een slecht jaar was qua releases, nooit heb ik moeten denken wat zou ik nu eens beluisteren. De instroom is meer dan groot genoeg.
Enkele losse tracks die me de laatste maanden opvielen:
Vampire Weekend: the Kids don't stand a chance (Chromeo rmx)
Wiley ft Hot Chip: step by step
The hours: see the light (Calvin Harris rmx)
Een nummer eruit pikken waar men binnen 20 jaar 2008 zal mee associëren: (like it or not) MGMT's Electric Feel.
Sites/blogs:
Noblesse obligé: Google en Youtube zijn niet weg te denken en brengen me elke dag naar een nieuwe uithoek van het internet.
Verder heb ik me geamuseerd met www.hipsterrunoff.com , www.hypem.com , www.woostercollective.com ...
LC is dit jaar gegroeid denk ik, ook hier voor een stuk dankzij google.
PG is gekrompen (1 van de weinige voordelen daarvan is dat je in een kleine community elkaar makkelijker kent).
Facebook is geëxplodeerd, soms met grappige gevolgen genre: 50-jarige collega kondigt aan dat ze nu ook member is, u vanavond een friendship-request gaat sturen, ... en herhaalt nog eens duidelijk haar naam en familienaam, zonder te vergeten vermelden dat ze er op de foto anders uitziet dan op het werk (en vraagt er meteen bij of je ook "ja" gaat klikken 🙂)
Geniet allemaal van de kerst, oudejaar en 2009.