Nostalgie90 schreefKan het nog slechter?
't Is maar vanuit welke hoek je het bekijkt... Ik vind dit voor talloze mensen een ramp op sociaal-economisch vlak, laat dat duidelijk zijn. Maar stiekem, ergens ver in mijn achterhoofd, denk ik: "eindelijk!" en kan ik enige blijdschap en hoop over de val van het kapitalistische, neoliberale en pseudodemocratische bestel niet onderdrukken.
Linkse intellectuelen als Foucault, Agamben, Hardt & Negri hebben al minstens veertig jaar geleden gewezen op de richting die dit systeem uitging. Dat sprak slechts een beperkt groepje elitaire culturelen, academici en dromers aan en zelfs nu nog ligt er een smet op hun werk voor de vertegenwoordigers van de institutionele macht. Maar het is actueler dan ooit, tot spijt van wie 't benijdt.
Er zijn bovendien alternatieven genoeg geformuleerd, maar een nieuwe vorm van gemeenschap uitwerken boezemt vooralsnog de mensen teveel schrik in. Teveel bezig met wat men heeft, wat men wil behouden en dus met de status-quo. Mensen verlangen trouwens naar het geketend zijn, het slaafs volgen van machtsinstanties (waarom dat zo is, legden Deleuze en vooral Foucault prima uit)...