Sabam rekent alleen voor de groten en alles wat klein en independent is helpen ze kapot met hun maffia-attitude.
Whatever dude, ik zal dan een grote zijn zeker, dank u voor de eer :mrgreen:
En wat die airplay op radio's betreft: welke radio's? En geven die hun playlists door zoals het moet?
Velen zeggen dat ze het doen zonder het ook echt correct te doen. Zelfde bij platenlabels. Ik heb het zelf nog mogen ondervinden bij Intec waar na een controle bleek dat ze ik weet niet hoeveel releases/persingen gewoon niet hadden aangegeven. Dikke boete en failliet, artiesten in de kou.
Als Tom Dazing liever geen lid wordt van een auteursrechtenorganisatie is dat zijn recht, maar dan moeten jullie achteraf ook niet klagen dat er geen auteursrechten binnen komen hé...
Dat ze reproductierechten vragen is omdat het daar om een vinylrelease gaat. Elke perserij moet aan sabam laten weten wat er geperst wordt en daar worden reproductierechten op betaald door de opdrachtgever van de persing. Da's niks nieuw hé. Misschien beter eerst eens informeren hoe een label runnen in zijn werk gaat en niet achteraf klagen als blijkt dat je niet in orde bent met regels die al decennia gelden.
Er bestaan ook uitzonderingen op die regels net voor mensen die niet bij sabam aangesloten zijn. Maar je moet dat wel zelf melden vóór de persing. Als je gewoon een persing doet zonder enig boe of ba wordt dat gemeld bij sabam en zullen zij rechten innen. Dat is een van de routines die ik zelf ook niet als ideaal beschouw. Maar da's nog geen reden om auteursrechtenorganisaties af te schaffen.
Van de kant van sabam heb ik als artiest nog geen enkel jaar sinds mijn inschrijving als lid moet klagen dat er iets niet in orde was. Altijd op tijd en correct uitbetaald. En zelfs als er niks te betalen viel (wegens te kleine bedragen die dan overgedragen worden naar een volgende periode) sturen ze nog altijd de statements. Ik begin me echt af te vragen of ze dat daar in Brussel alleen maar naar mij sturen. Want dat zou je moeten geloven als je de anti-reacties hier leest.