After schreefdaar verschiet ik van, ik dacht dat de mnus bende al heel wat was afgeslankt!
Magda haar figuur mag nog altijd gezien worden wat mij betreft, die hoeft niet af te slanken! :drool: :eye:
Serieus:
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, Quincy... Techno en house, hetgeen vroeger alomvattende begrippen waren, hebben zich opgesplitst in verschillende kleinere niches. Je kan dat positief bekijken - er zit rek in de elektronische muziek en house en techno kunnen benaderd worden van verschillende hoeken - maar uiteraard ook negatief: de scene die tamelijk uniform was (of was dat maar schijn?), wordt versnipperd, een subgenre kan gaan overheersen ten opzichte van de rest met enkele helden maar helaas ook ontelbare epigonen en klonen zodat kwaliteit niet meer vanzelf komt bovendrijven en er snel eenheidsworst wordt gedraaid.
De tijden zijn uiteraard veranderd en de muziekdistributie en -promotie via het net draagt ook toe aan dergelijke evoluties. Een andere aspect is het feit dat house en techno doorheen de grens tussen underground en mainstream zijn gebroken (hetgeen ook met andere genres gebeurde, zoals punk rock, zware gitaarmuziek en ga zo maar door - het onderscheid bestaat nauwelijks meer) en dus ook interessant werd voor marketeers en bedrijven, etc. De media, die graag fenomenen in bevattelijke constructies wil inklemmen, is ook zo'n factor.
Zo zie je soms dat house en techno zich als een kwab uitspreiden in alle richtingen, en periodiek terug samenknijpen - wanneer alle subgenres terug dichter bij elkaar komen. Zelf denk ik wel dat we nu op zo'n moment zitten, want ik hoor veel nieuwe producties die in alle mogelijke sets van verschillende varianten passen, zij het (neo) trance, progressive, minimal, Duitse click- en microhouse of groovy techno. Heel wat deejays brengen tegenwoordig ook (terug) variatie in deze zin in hun sets.
Dat neemt niet weg dat ik je reactie begrijp wanneer een deejay plots volledig het roer omgooit omwille van redenen die tamelijk ongelukkig zijn en ongelukkig gecommuniceerd worden. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn hoor, een persoonlijkheid kan verschillende kanten hebben en wanneer een zijde meer tot zijn recht kan komen in een bepaalde periode, kunnen mensen wel eens dat aspect aan bod laten komen. Het kan ook zijn dat teveel producers dezelfde plugins en dergelijke gebruiken. Of dat een deejay wiens hoofd vol duisternis zit op een gegeven moment het licht ziet. Of hetgeen hij al jaren doet, gewoonweg beu is. Er kunnen kortom heel wat redenen zijn voor een dergelijke ommekeer en het is aan het publiek om te oordelen of dat een goeie zaak is.
Toch geloof ik niet dat techno en house tegenwoordig teveel uit hetzelfde vaatje tapt, ik merk nog voldoende interessante dingen aan verschillende zijden onder die grote paraplu. En gelukkig maar. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wat muzikale onderverdelingen betreft geen voorkeur heb en al die benamingen een noodzakelijk kwaad vind. Wat de bakens tussen al die verschillende strekkingen binnen de elektronische dansmuziek zijn toch wel erg vaag, met heel veel tussenzones.
Het grappige is dat dit soort discussies werkelijk in alle muziekgenres die hun wortels diep in de ondergrondse hebben, plaatsvinden: metal en hardrock, hiphop, gothic en ja, zelfs in folk.
Een ding staat vast, en daarvoor kunnen we mekaar weekend na weekend vastpakken: the beat goes on!