elkewelke schreefrizzo> schreefSirocco schreef
Wees daar maar zeker van. Azie maakt nu al voor een groot gedeelte de dienst uit. Over 10 jaar zal de balans alleen maar meer naar het Oosten verschuiven. Het wordt tijd dat we ons in Europa ook ns sterk gaan maken ipv al dat zinloze getouwtrek binnen de eu.
iemand als 'ns in de gaten gehouden hoeveel China hier momenteel in België aan het investeren is? In Congo hebben ze op dit moment al de overhand. We hebben het pleit al verloren maar we hebben het niet door. Ondertussen is ons land bijkomend sinds begin jaren '90 voor een groot stuk ondergraven en uitgehold geweest door een geruisloze invasie van economische migranten die voor een stuk wel bijdragen tot onze samenleving maar die wat mij betreft toch niet echt een overweldigende economische verrijking voor ons "de inheemsen" met zich meebrengt. Het accent ligt hier door het lakse immigratiebeleid op kwantiteit en niet op wat het moet zijn: kwaliteit (geschoolden: het zij academisch, hetzij in een in "een stiel"; met een zekere financiële bagage; met het potentieel om structureel iets positief bij te dragen tot onze maatschappij waar ook zij deel van uitmaken en ook welkom in zijn; met een zekere mate van integratiebereidheid).
sinds wanneer zijn buitenlandse investeringen een slechte zaak ?
werd hetzelfde gezegd als de amerikanen, japanners hier massaal kwamen investeren ????
wij voeren juist een beleid om zoveel mogelijk investeringen naar hier te halen..... investeringen betekent meestal ook extra jobs....
en wat bedoelt ge in godsnaam met uw zin
"Ondertussen is ons land bijkomend sinds begin jaren '90 voor een groot stuk ondergraven en uitgehold geweest door een geruisloze invasie van economische migranten"
wat is er ondergaven ? wat is er uitgehold ?
en wie bedoelt ge juist met "economische migranten" ????
ik vrees dat vooral uw uitleg nogal HOL klinkt
Investeringen zijn zeker een goede zaak, dat heb ik ook niet tegengesproken. Het algemene kader van dergelijke investeringen is altijd wel een tikje ruimer te zien dan loutere kaptitaalsinjecties en jobcreatie. België is een lakei van de V.S. ik hoop dat dat voor iedereen duidelijk is. Het Marshallplan na WOII kwam er ook niet voor niets, dat was een quid pro quo-deal (o.a. in ruil voor macht in Congo, 's werelds voorraadschuur van gegeerde bodemrijkdommen, afname van V.S.-producten in Europa, de vrijheid om hier ook zonder belemmeringen economische activiteiten te ontplooien). De economische bloei die Japan gekend heeft, kent ook zijn oorsprong in WOII. Die investeringen mochten er komen als compensatie voor het oorlogsleed dat Japan aangedaan werd door de V.S. Die gehele elektronicaboom waarvoor Japan vermaard werd kwam, er doordat ze gratis over de nodige know how en licenties mochten beschikken. Dergelijke investeringen, zeker wanneer deze zich mondiaal manifesteren gaan verder dan louter "entrepreneurship". Ik weet uit mijn professionele achtergrond waarin in enkele jaren in en rond de "machtscentra" actief geweest ben waarover ik praat.
M.b.t. "economische migranten" bedoel ik mensen die hier komen om te werken en mee te draaien in onze economie. Een grote categorie daarvan zijn eigenlijk "gelukzoekers" op zoek naar een beter leven die hier in Belgïe met zijn zeer goed uitgewerkt en makkelijk toegankelijk sociale zekerheidsstelsel het beloofde land teruggevonden hebben. Ik heb geen enkel probleem met economische migratie, integendeel zelfs, maar zoals ik reeds aanhaalde moet dit kwalitatief zijn (cf. migratiebeleid V.S., Canada, Scandinavië) waarbij je als immigrant ook iets substantieel kan (pardon: moet) aanbieden dat bijdraagt tot de maatschappij. Hier in België staat vooral sinds de jaren '90 de deur wagenwijd open voor een kwantitatieve instroom aan immigranten die veel uit onze maatschappij met alle rechten en zekerheden halen maar en m.i. te beperkt toe bijdragen. De kosten/baten ratio pro capita toegepast op decategorie "immigratie" moet goed zitten en da's denk ik zeker en vast actueel niet het geval. En van de "culturele verrijking" betalen we naar mijn weten nog altijd onze rekeningen niet.
Wanneer ik binnen 2 jaar zelf als expat ga werken in een ander land, dan is dat omdat men mij daartoe de mogelijkheid biedt en omdat ik ook iets aan te bieden heb (anders kwam ik daar nog niet binnen!). Het komt daarbij zelfs nog niet in mijn gedacht op om de bomma, den bompa, al mijn neefjes en nichtjes en familie van het 7e knoopsgat onder het mom van politiek vluchtelingschap, huwelijken, familiehereniging, mee te zeulen naar ginderacher om ze te laten neutraliseren tot die andere nationaliteit omdat het daar beter leven is dan in België. In dat bepaalde land kan dat trouwens ook niet want in tegenstelling tot België is de wetgeving daar zeer stringent. Het is ook niet mijn bedoeling om daar volop te gaan teren op het sociale zekerheidssyteem. Primo: men laat mij dat slechts zeer beperkt toe, secundo: ik heb daar trouwens geen tijd voor want ik ga naar daar om keihard te werken (legaal).
Wanneer je nieuwe schakels aan je ketting hangt dan moet je ervoor zorgen dat het er sterke zijn, niet zwakke. En dan nog liever 2 sterke dan 5 zwakke. Da's de logica en gezond boerenverstand zelve. Maar da's volgens jou misschien "hol".