rizzo> schreefKijk, als je ziet hoe er tegenwoordig in veel bedrijven gewerkt moet worden: dat hou je niet vol tot aan je 70e. 'k denk dat het hele arbeidssysteem en de manier van werken dan aangepast moet worden.
Als we meer zouden overschakelen op de Scandinavische manier van werken, is het wel te doen denk ik. Ik werk voor een Zweeds bedrijf, en de mensen daar hebben zeker niet te klagen. Het werktempo ligt er een stuk lager dan hier. Ik wacht bv al een paar maanden op een pietluttige aanpassing in SAP ivm het berekenen van BTW. Maar ze nemen er hun tijd voor. Het is daar ook heel gebruikelijk dat je in de zomer 5 of 6 weken vakantie na elkaar neemt. Hier bij ons is dat in veel bedrijven niet toegestaan, of hebben ze het toch niet graag. Bij de geboorte van een kind heeft de vrouw haar zwangerschapsverlof (zoals hier), maar een gezin mag daar nog eens 18 maanden bovenop thuisblijven. Dit valt dan te verdelen onder de moeder en de vader, bv elk 9 maanden. De pensioenleeftijd ligt er een paar jaar hoger dan hier denk ik, maar de activiteitsgraad bij de vijftigplussers ligt ook een stuk hoger. Mensen kunnen het tijdens hun carrière gewoon even wat rustiger doen als ze daar nood aan hebben. Daarnaast zie je dan in onze vestiging in Zaventem dat we met minder volk steeds meer moeten doen en de druk hoger wordt. Er zijn mensen bij ons die al vrij jong met hartklachten zitten, iemand van 25 jaar met maagzweren, mensen die oververmoeid zijn... Het verschil is wel dat de Zweedse collega's geleid worden door Zweden, en wij door van die buitenlandse apen met een aglo-saksische ingesteldheid; overuren kloppen zonder enige vorm van compensatie, werken op feestdagen wordt als normaal beschouwd. Je kan die dag wettelijk recupereren, maar je wordt er niet extra voor betaald. Veel andere bedrijven doen dit wel. En last but not least, de ik-ben-vriendelijk-in-je-gezicht-maar-ik-steek-een-mes-in-je-rug mentaliteit.