2 series beëindigd, gaan allebei over het zelfde, maar toch heel aparte benadering van de inhoud, 'generation kill' en 'over there', beide gaan over de Amerikaanse invasie van Irak, 'Generation Kill', van hbo, wat garant staat voor topkwaliteit, bekijkt de oorlog meer op een documentaristische, realistische manier, maar is een enorm boeiende serie vind ik, heb er echt van genoten. 'Over There', van Fox, neigt wat meer naar hollywood, en is spectaculairder (in aflevering 1 schieten ze een een moslim met een raket in zijn lijf, waardoor enkel zijn benen nog enkele meters verder hollen, qua special effect kan t tellen :lol: ) - desalniettemin een meer dan genietbare serie, en een echte aanrader vind ik.
Achteraf beschouwd, is er toch een serieuze evolutie merkbaar in het filmbeeld over de Amerikaanse soldaat sinds de Golfoorlog, waar de Amerikaanse soldaat in de Vietnamfilms bijna altijd werd afgeschilderd als een zootje ongeregeld, zonder discipline, met steevast een oudere respectvolle warrior die de boel in handen had, worden de Amerikaanse soldaten sinds de Golfoorlog steeds afgeschilderd als de ultimate warriors, technisch volmaakt, hoog geschoold en afgetraind, perfect gedisciplineerd en nagenoeg onoverwinnelijk. Heel de figuur straalt gezag uit, als je nu zo'n soldaat ziet met intercom in zijn helm ingebouwd, nachtvizier op zijn oog, dat camouflagepak, indrukwekkend, zeker als je t vergelijkt met de in vodden lopende Vietnamboys, die elk hun eigen design leken te hebben, ontworpen door een of andere gangbanger.
Vraag ik me af : is dit werkelijk zo ? Een documentaire zou deugd doen, want ben echt wel eens benieuwd, als t echt zo is, chapeau voor de transformatie die het Amerikaanse leger doorgaan heeft, want de ubermensch is opnieuw uitgevonden in de soldaat ...
Next in line : 'Carnivàle' - komt van HBO, dus de verwachtingen liggen hoog :cheers: en zeker als ik de 9,1/10 monsterscore zie die ze op imdb toekennen aan deze serie :cheers: