Dr. Poppers schreef
Geef me vijf uur op café, of vijfentwintig pagina's ononderbroken geschreven tekst en ik zal 't haarfijn edoch staalhard uitleggen.
En je weet zelf Lemant, het respect in het buitenland wil als argument niets zeggen (wie staat er in de top vijf van de DJMag Top 100? Zijn dat daarom de vijf 'beste' deejays ter wereld? 'k dacht het niet).
Over die top5 gaan we het idd niet hebben ... maar dat is dan ook een verkiezing "populairste dj", en niet "beste dj".
Ik heb het laatst al op PG gezegd ook, imho bestaat er geen "beste dj" tout court, iedereen heeft zijn eigen criteria.
Negeren wordt er in België ook niet gedaan (helaas), dat is een ander aspect waarvan je moet beseffen dat het geen steek houdt.
Ik zeg niet dat de mannen genegeerd worden, hun succes daarentegen vaak wel, en ik vind dat echt typisch Belgisch. Ik weet dat jij het niet bent, maar we zouden moeten trots zijn op een act als 2manydjs.
Dat die paljassen worden genegeerd door deejays, kenners en liefhebbers in de Belgische én buitenlandse scene is wat anders natuurlijk, en dat heeft heel logische, redelijke en verstandige gronden die ik je, zoals gezegd, niet in een korte post van een mail kan uit de doeken doen omdat ik dat grondig wil staven.
Er is blijkbaar toch een minimum aan respect, want niet zomaar iedereen mag the Rolling Stones of Kylie Minogue gaan remixen. En dan kan je natuurlijk afkomen met het argument "ze kiezen de Dewaeles omdat ze weten dat het goed zal verkopen ... tjah
Maar om je toch wat mee te geven: Sven Larsson heeft gelijk in die zin dat ze wel degelijk plaatjes zijn beginnen opleggen in een periode dat het met hun bandje Soulwax wat minder ging en daarbij rondstrooiden dat heel dat deejaygebeuren toch maar een hele farce was,
Jij hebt het over het dj-gebeuren, uit Sven Larsson zijn post concludeerde ik dat ze neerkeken op elektronische muziek.
want "kijk wij doen het ook gelijk idioten op een boerenfuif met de platen van ons vake en dat wordt nog gepikt ook en man, wat betalen ze daar poen voor, we moeten daar niet eens technische skills voor hebben", hetgeen gretig werd opgepikt door media als Humo en consoorten. Wat zij doen (en vandaar ook hun oorspronkelijke deejaynaam) was een soort anti-deejayen introduceren: scheve platen bij mekaar flatsen zonder enige zin voor opbouw, coherentie of mixtechnieken, met als onderliggende idee heel het deejaygebeuren wat te gaan liggen relativeren en te ironiseren
Een gebrek aan coherentie is zo ongeveer hun handelsmerk. Ik kan evengoed genieten van een set met de meest uitéénlopende genres (indien goed gebracht) als van een diepe set waar een duidelijke lijn in zit.
Typisch eind jaren negentig, begin 2000... Hun houding ten opzichte van deejays die al langer meedraaiden in het clubcircuit wanneer ze hun vinyls gingen oppikken in de Music Man in Gent was ook navenant: gewoon hautain.
Dat dit werd opgepikt bleek tevens een goede zet voor hun bandje Soulwax, dat, laten we wel wezen, op niet veel trekt/ trok muzikaal en waarvan de 'carrière' in die periode ronduit in het slop zat. Soulwax is nu groot want "het is de band van de fucking Dewaele Brothers" en niet omgekeerd he.
Soulwax "de rockband" heb ik nooit echt gevolgd, behalve de radiohitjes. Het Nite Versions-album daarentegen kon me wel boeien.
Dat ze dan nog de meest tradionele deejaytrick uit het boekje, met name de mash-up gingen gebruiken om een cd te maken die veel verkocht en werd bedolven onder de lof, bewijst in mijn ogen alleen maar hoe weinig kaas de traditionele media gegeten hebben van heel het deejay- en clubcircuit. Natuurlijk zijn deze wat later mee op de kar gesproken, want de boel verkoopt en moet draaien he.
Nee, kom mij niet af met die mannen, daar spuw ik op, echt waar. Niet dat het hun wat kan schelen uiteraard. Maar ik heb nog meer argumenten maar hou het voor nu hierbij... Bah!