Het aanbod op Audiogalaxy was idd overweldigend. Er waren ook enkele interessante groepen .... New Beat, Belgische retro, Belgische progressive scene,... Als je een plaat niet kon vinden op cd of vinyl kon je daar terecht. Daar vond ik de titels uit oude Teknoville tapes, onvindbare tracks uit clubs,...
Desondanks vind ik het wel spijtig dat door mp3 men aan geluidskwaliteit moet inboeten (doffer). Want volgens mij wordt dit formaat toch de toekomst (eventueel in een verbeterde versie). Platen en zelfs cd's zullen op termijn vrees ik verdwijnen en plaats ruimen voor memorysticks.
De cd-verkoop in België zou dit jaar terug spectaculair gedaald zijn niettegenstaande prijzen meestal toch pak lager liggen dan een 5-tal jaar geleden. Grootste slachtoffers zijn natuurlijk de elektronische muziekscene en de alternatieve/independent artiesten.
En dan ben ik ook benieuwd naar wat er met de filmindustrie gaat gebeuren binnen enkele jaren. Iemand beweerde onlangs tegen mij (heeft al jaren elektronicawinkel, en is echt van alle nieuwigheden op de hoogte, legaal en illegaal) dat hij vreest voor formaten als blu-ray en dvd. Volgens hem zal het merendeel binnen enkele jaren een gemakkelijker en illegaal downloadbaar formaat (op bv. memorystick) verkiezen boven haarscherpe beeldkwaliteit.
Het leven wordt duurder (bouwen = onmenselijke prijzen, hogere rekeningen, eten wordt duurder,....) en mensen zullen keuzes moeten maken. Vooral de middenklasse zal serieus aan luxe moeten inboeten. En wat gaat er gebeuren met degenen die nu al beneden de armoedegrens leven of schulden hebben?
Waarom ze Beatport zouden moeten sluiten begrijp ik niet? Die site is toch legaal. De goede producers die geen platencontract meer krijgen (stopzetting labels, omwille van de crisis) kunnen op deze manier toch nog hun nummers wereldwijd aan de man brengen. In vergelijking met vinylrelease een magere troost, maar voor hen is het "beter dan niks". Dan kan men beter de illegale downloaddiensten platleggen. En waar ik mij nog het meeste aan erger die Oosteuropese en Russische sites waar je volledige albums (zelfs albums van Pulse Factory en Zooclub dag na release) al kan downloaden. Ik begrijp het allesinds niet goed. Een site met livesets of een low quality stream op één of andere site maakt men bij Sabam problemen over. Maar die Oosteuropese sites waar men "officiële" albums zo maar kan downloaden worden niet afgesloten.