lemant schreefNu we hier toch Hollands' glorie aan het bespreken zijn ... iemand het interview met Miker G. gezien op "de wereld draait door"?
Die kerel komt ook uit een diep dal zeg, en is er blijkbaar nog niet volledig uit ook .
Leuk dat je het aanhaalt !
is iemand anders, en Ben reageert daarop:
Even nog wat toelichting 🙂
Maar was Holiday Rap 22 jaar geleden echt zo'n 'fout' nummer. Ja, eigenlijk wel.
Ja echt absoluut wel! Volgens de collegas van de Limit waarmee ik destijds bijna dagelijks samenwerkte, "Te Lullig Om Geen Hit Te Zijn" En ze hebben gelijk gekregen.
Hiphop stond net op het punt dankzij bijvoorbeeld Run
DMC en LL Cool J ook in Nederland voeten aan de grond te krijgen,
toen het alleen al fout gecoiffeerde duo hun discovariant
presenteerde en zo het hele (cult) genre belachelijk leek te maken.
Ik denk niet dat Miker G of Sven zich destijds bezig hielden met welke invloed ze hadden op het genre. Dat soort "breder perspectief" is vaker alleen weggelegd voor de critici en journalisten die zelf overigens nooit een noot hebben weten voort te brengen.
Leuke zinspeling:
Schrijf niet over mijn dans muziek, dan dans ik nooit over je recensie!
Iedereen die serieus met muziek bezig was, verafschuwde het nummer.
De pest was dan ook meteen dat iedereen die SERIEUS met muziek bezig was GEEN hits scoorde.
De VPRO-radio die op woensdagmiddag in De Wilde Wereld tal van nieuwe
Amerikaanse hiphop platen liet horen, negeerde het nummer. Niet Cool
genoeg.
Daar had een toen piepjonge Extince natuurlijk geen boodschap aan.
Voor hem was het een openbaring en eigenlijk had hij gelijk. Wat MC
Miker G en DJ Sven deden, langdurig het refrein van een overbekende
hit sampelen,
Het betreft inderdaad geen sample, maar een zorgvuldig nagespeelde versie Dus dat beschouw ik als compliment.
zou later met Puff Daddy de standaard worden. Toen
echter stond het voor 'commerciele rotzooi'. (Voor een aardig
tijdsbeeld leze: Van Brooklyn Naar Breukelen, het standaard werk over
Nederlandse hiphop, geschreven door Saul van Stapele.)
Als je het liedje nu hoort valt vooral op hoe knap het in elkaar zit
Wederom bedankt voor het compliment. De allereerste demo was opgenomen door Martin Muijs met daarin tegen de eindfade aan het "We are going on a summer holiday stukje". Ik heb het geheel in een toegangkelijkere opbouw omgezet met het uiteindelijke resultaat.
en toch ook dat Miker G beslist kon rappen.
Wat betreft het freestyle rappen (waar ook aan gerefereerd werd), dat ging Miker G prima af. Daarom is ook het overgrote deel van zijn rap "freestyle".
Miker G stond met de hoofdtlefoon op voor de microfoon en hoorde zichzelf terug met de prachtige Lexicon PCM 70 galm. Ik heb hem moeten unpluggen anders had hij nu 22 jaar later nog steeds staan te beatboxen in dat kleine kamertje bij mijn ouders thuis.
Het gesprek zal me nog lang bijblijven, hulde daarvoor ook aan de
presentator die iets minder gejaagd dan gebruikelijk zijn gast goed
de ruimte gaf. Ik miste alleen de vraag: hoe zit dat nu met DJ Sven.
Kon hij je niet helpen? En waarom dan niet?
Ik denk dat Miker G dacht dat het nooit meer anders zou worden als eindeloos bakken geld binnenkrijgen.
Ook Sven heeft zich destijds waarschijnlijk niet gerealiseerd dat zo'n hit echt een lot uit de loterij is en dat zo'n rollercoaster ride voorbij is voor je het weet.
Het gekke is ook dat ik Miker G slechts een keer of 4 in mijn leven heb ontmoet. De eertse keer bij het in-rappen, de 2de keer toen de plaat dik goud was en de 3de keer toen het duo avontuur al weer voorbij was.