Trend Fm 87.50 Brussel

Het forum van Lazer Classx en Retroduction
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 jan 2007, 03:13

Trend Fm 87.50 Brussel

Bericht door speedy »

Tijdens de zomer van 1997 was opeens een signaal hoorbaar op de 87.50, de allereerste bruikbare frequentie op de FM-band die aan geen enkel radiostation is toegekend. Een Nederlandse stem zij vrij regelmatig dat de Nederlandse omroep Trend FM vanuit Breda zijn antennes heeft gericht naar het Belgisch grondgebied. Twee muziekgenres kwamen volop aan bod. Tussen 07:00 en 19:00 was er een mix hoorbaar van "dance classics" uit de jaren tachtig. Op de andere uren werd er non-stop house en techno gedraaid.
Trend FM was probleemloos in de volledige hoofdstad te beluisteren. Toch werd de ontvangst een beetje bemoeilijkt door Radio Air Libre dat officieel uitzendt op 87.70 MHz.
Ik herinner mij nog de hoogvermogenzenders Lazer FM en Channel Xdie maandenlang non-stop hebben uitgezonden rond de 98 MHz. Maar bij Trend FM was een presentator hoorbaar. Er werd nog verder gegaan. De presentator, die zich uitgaf als John Van Dijck, nodigde de luisteraar uit het nummer 0 9 5 8 2 7 9 0 7 te vormen en rechtstreeks een reactie op de radio over te brengen. Een telefoonnummer dat begint met 09? Op het eerste zicht kon worden besloten dat het radiostation in de regio Gent was gevestigd. Maar de inlichtingendienst van Belgacom meldde dat het ging over een Mobistar-aansluiting. Deze GSM-operator maakte toen nog enkel gebruik van de prefix 095. Er werd dus gebruik gemaakt van een GSM om luisteraars in de ether te gooien. Mij moeten ze eens uitleggen hoe je zoiets kan doen zonder dat typisch GSM-gebrom er bij te nemen.
Trend FM heeft uitgezonden tussen zondag 3 augustus en donderdag 7 augustus 1997. Toen was het exact één week stil. Op donderdag 15 augustus 1997 werd er terug een week uitgezonden met een iets lager vermogen, maar toch nog voldoende om Brussel en Vlaams Brabant te bedekken. Daarna was het definitief gedaan op de 87.50 MHz. Vermoedelijk heeft het BIPT toen de zender gelokaliseerd en overgebracht naar de Astronomielaan. Ook het GSM-nummer was afgesloten.
Luister vooral eens naar de reacties van de luisteraars. Ze bellen allen uit het Noordergedeelte van Brussel. Ook voor hen was het ongeloofwaardig dat de zender opereerde vanuit het Nederlandse Breda.

De text komt van www.vrijeradio.be
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: Trend Fm 87.50 Brussel

Bericht door djginod »

Ik had dit ooit al eens eerder gepost, maar blijkbaar stond het niet hier. Ikzelf heb er nog enkele tapes va opgenomen. Het was wel muziek opgenomen vauit La Rocca o.a., dus dat zat wel goed. De reclame was inderdaad ongeveer zoiets als:

Na het succes in Nederland, nu ook in de ether in België, Trend FM. Ze hebben ook wel eens een party gegeven op verschillende locaties tegelijk dacht ik.

Zal eens een tape opsnorren en online zetten !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten