Rave FM

Het forum van Lazer Classx en Retroduction
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Rave FM

Bericht door djginod »

Rave FM begon als tegenhanger / antwoord op de illegale zenders Lazer en Channel X. Vandaar dat men in het begin ook veelvuldig de jingle "The First LEGAL house station.." etc draaide. Men is begonnen denk ik ergens in November 1992, via de 106.3 FM !!! Dirk Coryn huurde deze zender van Echo

De frequentie werd meteen gehuurd door Dirk Coryn die met Rave FM startte. House muziek was in die periode heel populair, maar geen enkele houseradio (Lazer, Channel X, Carat) zond legaal uit. Dat ging Dirk Coryn wel doen met Rave FM - The First Legal House Station. Om de ontvangst te verbeteren werd de antenne verhuist naar de Bosto-toren in Schoten. Het resultaat was dan ook meteen hoorbaar via de 106.3MHz.

Even later ging men de zendtijd opsplitsen in 2 formats om ook het luisterbereik overdag terug op te krikken. Van 7 tot 19 uur kon je terug luisteren naar Radio Echo. Van 19 tot 7 uur was er Rave FM. Om aan het project Rave FM alle aandacht te schenken werd er gezocht naar een partner voor deze daguren. Peter Benoot zag dit wel zitten en startte met Echo Gold. Een aantal maanden later werd ook dit project afgeblazen.

Zo kwam men even later terecht bij de mensen van C4 (Game Mania winkelketen) die nu ook wat wilde gaan doen op gebied van radio. De VZW Radio Echo werd meteen door deze mensen overkocht van Piet Ickx, zodat Dirk Coryn de nacht Zomer animaties van Radio Echouitzendingen huurde van C4. De studio's van Echo werden verhuist naar de Bredabaan in Merksem (achter Game Mania). Er werd nieuwe studio's geplaatst, nieuwe jingles aangekocht en Mike Ooye, Wim Meeus en Steve Holemans werden aangetrokken voor het nieuws en weer.

Een populaire winkelketen met games runnen en een radiostation werden voor C4 een beetje teveel. Na 2 jaar werd het station overgekocht door de mensen van Channel X en de studio werd vehuist naar de Pelikaanstraat. De nieuwsuitzendingen van Channel X (verzorgd door Koen De Bruyn en Nabile Ghamrane) werden ook uitgezonden via Radio Echo. Na het X avontuur besloot Hans Van Gageldonck via FM 106.3 met Radio Atlantis te starten. Radio Atlantis werd een succes bij de Antwerpse jeugd...
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

heb begin '93 een paar keer op antenne geweest via Rave FM .. leuke toestanden daar .. ergens een appartement in Schoten waarbij men de zendapparatuur toen in de badkamer had gestoken .. en de draaitafels en tapes etc. in een slaapkamerke :)

het enige dat ik eraan heb overgehouden zijn wat memories en ne sticker van Rave FM op één van men bakken ..

de sound van Rave FM was wel leuk, maar kon langs geen kanten tippen aan Lazer :cool:
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Als je nog leuke weetjes hebt, dan hoor ik het wel !!!!

Over de sound, hoewel Lazer niet altijd super klonk, was het bij Rave in het begin inderdaad vaak dramatisch qua geluid, echt soms superdof enzo...
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

djginod schreef:Over de sound, hoewel Lazer niet altijd super klonk, was het bij Rave in het begin inderdaad vaak dramatisch qua geluid, echt soms superdof enzo...
ik had het eerder op de muziekkeuze .. over de klankkwaliteit van toen kan me nu niet meer uitspreken ..
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

bouq schreef:
djginod schreef:Over de sound, hoewel Lazer niet altijd super klonk, was het bij Rave in het begin inderdaad vaak dramatisch qua geluid, echt soms superdof enzo...
ik had het eerder op de muziekkeuze .. over de klankkwaliteit van toen kan me nu niet meer uitspreken ..
Oke... ik vond het bij Rave FM vaak niet samenhangend, qua stijl, op zich niet zo een probleem, maar inderdaad, het waren vaak niet de beste platen.

Ik weet wel, daar heb ik nog wel een aantal tapes van, dat men op een gegeven moment een programma had met allemaal nieuwe releases, dat was wel een aardig programma !
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Wel veel over gehoord in den tijd, maar natuurlijk in deze contreien niet te ontvangen... wat het geval was met zovele zenders toen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten